Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-13, 18:52   #149
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Lägesrapport December 2020

Lite om signaler och elektricitet.
Jag är ingen elektriker och därför är den elektriska driften av Bensland helt efter fantasin.
Således har jag använt mig av elektriska transformatorer och dragit kontaktledningar utan att ha studerat och satt mig in i hur saker och ting fungerar i verkligheten.

Detsamma gäller signaler och annat spårtekniskt. Till exempel är en del signaler numrerade andra inte, utan har istället ett namn. Utfartssignaler är ett sådant exempel. Det kan står "Mit Dn Vas", vilket i klarspråk betyder Mittpunkten Ner Vassunda, alltså spåret leder från Mittpunkten station till Vassunda station på nerspåret.

Växlar och signaler är ändå lite organisatoriskt ordnade. De ha nummer! Jämna nummer på s.k. uppspår och udda nummer i motsatt riktning, på "nedspår". Det är så i verkligheten också. Men där upphör verkligheten. Om en växel har tre signaler, så har de alla samma nummer. Samma som växeln men med tilläggsbokstav A resp B där A står för huvudspåret och B för Bispåret.

Vid större orter och industrier kan det blir rörigt med växlar. Jag har försökt bringa reda i oredan och använt samma system som ovan, med "uppspår" och "nerspår". Det blir så att växlar i en riktning har udda nummer och jämnt i motsatt riktning, men den växeln kan finnas i andra änden av stan/industrin.

Jag arbetar med att ta en skärmbild av området och öppna den i Photoshop. Där målar/ritar jag med pennan på rälsen. Lägger ritningen på ett separat lager på bilden. Jag blockerar sedan "ögat" på bottenlagret (skärmbilden) så bara den ritade rälsen syns. Skriver ut "spårplanen" och på papperet funderar ut vilka växlar som ska ha vilket nummer.

Till sist så öppnar jag Bensland i Trainz och skriver in nummer på växlarna där tillsammans med signaler och deras namn.

Här är exempel på Karlsköping Hamn, som fått beteckningen KHN. Jag använder versaler i stationsbeteckningarna när det gäller Industrier. Exvis KPO = Karlsköping Power, KGO= Kolbolt Gods och GAP = Granhyllan AirPort.

I de stora bangårdarna används samma stationsbeteckning som för staden/stationen men med en hundranummerserie. Exempelvis Benstad (Bst) har infartsväxel Bst 1 och Bst 2 men inuti bangårdarna kan det vara Bst 501, Bst 502 och så vidare. Exempelbilden visar liten del av Karlsköping bangård.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Karlsköping Hamn.jpg (128.6 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg Karlsköping Hamnritn.jpg (100.4 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg KkgVäxlar.jpg (143.0 KB, 47 visningar)
Filtyp: jpg Mittpunkten utfart.jpg (112.2 KB, 47 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat