Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-27, 17:24   #14
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg

Jag satte upp stopplyktor i Tenhult och testade så som Totte visade. Det verkar fungera! Det blir förstås inte ens i närheten av hur det fungerar i verkligheten men lyktorna är tända då det finns tåg mellan stopplyktan och växeln. En nackdel är att när lyktan är släckt så visar föregående signal "vänta kör", även om nästa huvudsignal står i stopp. Så antar jag att det inte funkar i verkligheten.
När de är släckta om nästa huvudsignal är i stopp så visas oftast kör vänta stopp eller 2 gröna ( beroende på växelläget) men är det 80 km/h växlar så är det även kör vänta stopp mot sidan.
Normalt passeras aldrig en stopp lyckta som lyser motriktat (dvs föraren ser den inte utom i backspegeln)
Man kör inte förbi frontskyddet (om det är frontskydd). Så i videon blir det fel tycker jag.
En slutpunkt stopp lyckta är normalt släckt, den tänds bara upp om man ställer en tågväg mot den som slutpunkt
och en hinder stopplykta tänds även bara upp en tågväg mot en huvudsignal som slutpunkt men man behöver ha frontskydd för tågvägen. Eller sidoskydd för en genomgående tågväg
Bara vid stoppbockar lyser de jämt.

Jag har som jobb att besikta av sådan här i verkligheten så lite har väl gått in.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-11-27 klockan 17:31.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat