Ämne: Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2015-12-22, 00:05   #257
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Kan säga att även jag skulle vilja stämma in i hyllningskören över TANE tillsammans med Lan, visst kan man tycka vad man vill om alla köpesaker (men jag tror att Trainz har mindre av den varan än andra simulatorserier) och om att det bara följer med fyra banor till standard edition av TANE (men ärligt talat så har jag inte saknat en endaste bana från TS2010, dessutom så kan man med lite fixande nog föra över de flesta banor som fungerar i TS2010 till TANE om man skulle vilja ha fler banor). Men är man som jag mest intresserad av att köra svenskt, så är det oftast bara att ladda ned de saker som finns här på forumet, de är gratis. Allt som jag testat hittills går in, bara att man måste plocka bort eller lägga till några saker i en del configar. (undantaget STLs signalscript, men vi hoppas att det skall gå att fixa) Vi jobbar på att uppdatera saker för TANE som inte fungerar, så det kommer nog att komma versioner som bara är att installera direkt.

Själv tycker jag TANE är en bra blandning av gammalt och nytt, det finns fortfarande stöd för gamla saker gjorda för över 10 år sedan när TRS2004 var det nya, men samtidigt har man stoppat in en ny grafikmotor som på min dator ger både betydligt bättre grafik och får alla banor att flyta på som smör till skillnad från TS2010 där man hackade sig fram och emellanåt kunde räkna frames för hand.

Sedan så märks det ju att TANE inte är helt och hållet färdigutvecklat i alla avseenden, men jag skulle säga att jag har hört om betydligt större och mer påkostade spelserier som haft större och allvarligare (för att inte säga pinsammare..) buggar än de som jag stött på i TANE hittills. Dessa buggar jag hittat är dessutom färre och av mindre allvarlig karaktär än de jag hittat i TS2010 och de har ju folk överlevt med länge. TANE känns överlag mycket stabilare än vad tidigare Trainz har gjort. De flesta "ofärdiga" saker i TANE är saker man bara märker som developer i vilket fall, så som att Test Track (en ny fantastik modul som låter en testköra och analysera dragkraft, bromsledningstryck, hastighet osv osv av ett tåg under väldigt kontrollerande förhållanden) inte har stöd för ångloksmotorer eller har en del saknade features, men det står att det kommer (dock ej i SP1 vad det verkar) eller att CM inte har några kortkommandon (än).

Det enda minuset jag har stött på i TANE var väl installationsprocessen, att först installera och sedan patcha upp till senaste utgåvan tog väl en hel dag, men det är man ganska van vid som Trainzare, det har varit likadant med alla versioner som jag kört, men därefter har det varit en fröjd att arbeta med!

Så den enda anledningen som jag ser att inte uppdatera från TS2009/TS2010/TS2012 skulle väl vara att ens dator är för gammal, för det verkar vara ett fåtal som har problem att få TANE att gå som det ska på gamla burkar. Detta antagligen för att TANE har börjat nyttja moderna grafikkort och processorer på sätt som andra, större spelserier har gjort i åratal, så det var väl dags att gå vidare från gamla föråldrade metoder till nya som är mer effektiva och hållbara i längden. Har man en speldator bör det inte vara några problem, men har datorn ett antal år på nacken och inte var kraftfull ens när man köpte den så kan det bli problem.

Om någon vill ha att jämföra med så är här följande specs för min burk:
Intel i5 3.4gHz (Quad core), 8Gb RAM, Nividia GTX660 ti 2Gb, Win 7
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat