Visa ett inlägg
Gammal 2023-12-23, 16:04   #40
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nu hade du tur! Såg i morse att du sökte bilder på en repeatersignal och av en händelse råkade jag stiga av på en plattform bredvid ett spår med en sådan signal bara 10 minuter senare. Han springa bort på plattformen och ta några bilder innan jag fick skynda vidare. Har skickat dem till dig per mail.
Tack vara korvtiger så har en annan typ av fäste för rörstolpe sett sitt ljus!
Här kommer ett kollage med tillhörande referensbilder med benäget tillstånd från korvtiger:

Min tidigare modell var ju placerad på en stor rörstolpe, medan denna är placerad på samma typ av stolpe som tavlorna. Bara för att jag kunde (och för att det är kul) så har jag försökt att reproducera bildernas utseende!
Det innebär att repetersignalen är ett objekt placerad på en stolpe, tavlorna är ett objekt placerad på sin stolpe som är positionerad på samma punkt på spåret. Tavlorna är sänkta i höjdled (man kan höja signalen i stället) och signalen är flyttad i sidled eftersom tavlorna måste placeras längre från spåret än signalen med hänsyn till det fria rummet.
Hos tavlorna finns det möjligheten att placera dessa på "annan stolpe" vilket innebär att stolpen göms och att man kan välja vilka fästen som ska visas. Det alternativet är dock gjort för att placeras rygg i rygg på en redan befintlig stolpe och kommer därför inte att vara centrerat om det används som på bilden ovan! Detta kan ändras och finnas som val i en framtida uppgradering av tavelsystemet.

Som synes på bilderna så saknas en par detaljer på min modell, vilket var det som jag hänvisade till i slutet av mitt förra inlägg, dessutom är det samma typ av detalj som saknas på ett par övriga modeller, tänk så det kan slumpa sig!

För tillfället så är bägge varianterna kvar och man kan som användare välja vilken man vill använda. Skulle jag lägga till detaljerna som saknas så behöver den ändras, nu tror jag att den egentligen är konstruerad som för tavelstolpen med ett fäste runt hylsan. Framtiden får utvisa hur det blir med det!

Kablage
Kan ju ta tillfället i akt att skriva om något som jag skippade senast, kablar! Jag tycker att så mycket detaljer ska vara med som möjligt, men ibland kan det vara bättre att utlämna något som kan upplevas som sämre om det finns finns med!
Kablar kan vara en sådan detalj som ibland kan vara svårt att få till bra om de ingår i ett objekt som kan flyttas eller som blir påverkade av andra objekt (t.ex. tavlor) i nära anslutning till kabelns önskvärda position.

Om man tittar på korvtigerns bilder så kan man se att kabeln gör en tvär böj (kostar polygoner) och sedan går ner på insidan av stolpen för att sedan byta sida till utsidan. Kan ju se konstigt ut om kabeln bara skär igenom metall... Och sedan är jag allergisk mot kablar som bara slutar mitt i tomma luften! Vilket kan ske om man inte vet hur långa kablarna blir om signalen behöver justeras.

Troligtvis så kommer kablarna att finnas hos mina signaler i någon form, sedan om de finner vägen in redan i första versionen det är okänt. Sedan kommer man att kunna välja polygonnivåer som användare, precis som hos vägskyddssystemet, och då är kablarna något som kan väljas bort!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Snyggt jobbat med resten av det du hållt på med! Bra att mycket saker konfigurerar sig själva, då är det svårare att göra fel som användare (och mindre jobb!)
Målet är att det ska vara lätt att göra rätt och svårt att göra fel!
Tyvärr så kan man inte styra upp allting eftersom Trainz inte ger tillgång till all data eller information när givna saker sker, t.ex. rotering eller flytt av ett objekt, vilket är enormt irriterande.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat