Visa ett inlägg
Gammal 2023-12-19, 20:04   #38
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard The plot thickens!

Tackar tackar, tackar tackar, tackar tackar, Jockes och matzer!

Strävandet fortsätter och tänkte delge mig med lite av det pysslande som jag har hållit på med sedan senast. Målet har varit att gå igenom samtliga signalgrupper och kontrollera, finjustera och funktionstesta dessa med avseende på själva användarfunktionerna. Eftersom man väljer mellan olika signaltyper och i vissa fall mellan olika kategorier är det ju viktigt att det både fungerar som det är tänkt och upplevs logiskt. Tyvärr finns det alltid situationer där man aldrig gör rätt, tänkte ta två exempel (behöver inte kommenteras):
  • Vilken signaltyp ska placeras på spåret initialt när signalgruppen väljs? 2- ,3- , 4- eller 5-skenare? Eller kanske en huvuddvärg? Hur man än gör så kommer alltid någon få välja någon annan signaltyp än den som används!
  • Ska en signal alltid placeras på standardavstånd vid en given montering eller ska placeringen vara kvar om det faller inom det giltiga omfånget?
Svåra val emellanåt men svaret på den första är 2-skenare och på den andra tror jag det blir så att om man byter mellan olika monteringar blir det standardavstånd men ifall man ändrar signaltyp, och monteringen är giltig, behålls placeringen.

Jag har också ägnat en stor tid åt att göra texturgrupper och textureringsfunktionerna, på samma vis som hos vägskyddssystemet.

Texturvalen fås fram genom att klicka på "Texturer" upp till vänster. På bilden syns valen för en tvåskens huvudljussignal på ktl-stolpe med steghållare. Hos signaler med armaturer kan varje armatur textureras individuellt, hos HD/DS kan varje ljusenhet textureras för sig.
Observera att det endast fungerar på mina signaler och tillbehör inte de "signaler" som ser ut som tavlor eftersom de är gjorda på annat vis. I en del fall har de redan texturgrupper och då krävs det någon form av matris och det stödjer inte Trainz, vilket innebär egen konstruktion och det känns inte som det är värt besväret, men man vet ju inte vad som kan ske!

Dags för lite bilder på nya objekt eller objekt som har blivit uppdaterade sedan senast, vi kan väl börja med Huvuddvärgsignalen!

HD:n (och då är det inte motorcykeln jag menar) kan förstås också placeras i brygga. Som synes så kan man välja stor röd lykta, vid ett sådant val kan man även välja till bakgrundsskärm.
Vid stor röd lykta justeras signalen automatiskt till minst tre meters höjd, vilket beror på att den inte får rum inom det fria rummet för låg placering. Dessutom så används ju den stora lyktan för bättre sikt och att då placera den lägre än siktrekommendationerna verkar ologiskt!

Jag slängde ut en förfrågan om bilder på repetersignal på rörstolpe för en tid sedan, antagligen i fel forumdel eftersom det var väldigt få läsare! Har man bara begränsad information (en bild från nätet, tagen från hytt rakt framifrån) så får man hitta på något, nedan syns det alstret!

Fokuseringen är att det ska se ut som på bilden sedd framifrån och med så lite extra polygonpåverkan som möjligt. Eftersom luckan öppnas bakåt/uppåt så kan man inte sätta något rakt bakom signalen och på bilden syns det inga fästanordningar i skärmen, så det här blev min lösning! Är det någon som har info/bild på det korrekta sä är jag inte längre bort än ett pm!
På bilden syns också en kontrollykta eller kontrollsignal, står olika beroende på var man läser någonstans, model ställverk 59 (Vingåker). Den har en direkt koppling till tågvägar och signalsystemet så funktionerna är inte införda än.

Signaler i brygga
En signal som placeras i brygga ska placeras med centrum på 6.5 meter över RöK, de flesta signaler fixar detta utan att den hamnar utanför det fria rummet men det finns undantag! Höga signaler (t.ex. 5-skenare) eller signaler med många eller stora tilläggstavlor kan få problem, ibland redan vid standardmontage. Justeringarna av signalerna sköts automatiskt!

Redan i den vänstra bilden är signalen justerad uppåt med tre decimeter för att inte hamna utanför det fria rummet, i den mellersta bilden ytterligare någon dryg meter eller så. Justeringen är anpassad efter den horisontala kanten på måttet som syns i bilden, eftersom signalen kan justeras i sidled.
Jag använder mig av profilen U, område där skriften säger att man ska sträva efter att alla fast monterade objekt placeras utanför för att klara framtida krav. Man skulle kunna använda profil N, område där absolut inga objekt får placeras för att säkerställa att normalfordonet kan passera utan problem.
Profil N skulle innebära färre justeringar och lägre placerade signaler. En variant som skulle kunna införas är ju att användaren själv får välja vilken profil som önskas!

En annan förändring som jag har gjort är att minska storleken på coronorna, man kan jämföra bilden längst till höger med någon bild i mitt tidigare inlägg, förändringen gäller de flesta signaler. Tycker det ser bättre ut!

A-signalen, eller en tablåsignal som det egentligen är en typ av, har också fått sitt ljus!

Bilden visar en släckt och en blinkade A-signal, just i det här fallet så är aktiveringen skapad via propertyrutan, normalt så aktiveras den via tågbefähavaren givet vissa villkor. Jag har ännu inte hundraprocentigt bestämt hur det ska ske i spelet men det hör ju till driver-delen så är inte färdigt än!
Tablåsignalen är också tänkt att kunna användas i andra situationer, b.la. som riktnings(för)signal, därför så kommer den att stödja alfanumeriska tecken inklusive Å Ä Ö, dessutom en del symboler t.ex. pilar med olika utseende.
Hos A-signalen går det att välja om märktavlan ska synas eller ej och också vad som ska stå på den.

Dubbelfäste
Jag skrev om detta typ av fäste i mitt föregående inlägg och har nu löst hur signalerna som placeras på ett gemensamt dubbelfäste ska agera sinsemellan.

Blåa rutan:
Här justeras objektet i förhållande till spåret, som synes är signalen redan justerad på den första bilden, det beror på att objekten flyttades för bättre "foto tillfälle".
Rutan valt objekt är tom vilket beror på att jag hade en annan idé tidigare och den är helt enkelt bortglömd!

Redovisning av arbetsgången för dubbelfäste.
Propertyrutans bilder motsvarar siffran hos respektive bild.
  1. På den första bilden syns två stycken motriktade försignaler, bägge på dubbelfäste, placerade max två meter från varandra.
  2. På den andra bilden är dubbelfästet gömt för den högra (större/högre) signalen, då göms även steghållaren och en svart D-kub visas. Även möjligheten att söka efter en motstående signal ges, sökavstånd är max 2 meter.
  3. På den tredje bilden är signalen flyttad längs med spåret så att den svarta kuben ligger exakt över den andra signalens id-kub. På bilden syns nu att hylsan på signalen ligger under dubbelfästet.
  4. På bild fyra så har signalen sökt mot den andra signalen och därefter justerats uppåt med det uträknade justermåttet.
Justeringen behövs endast om signalerna är av olika typer. Eftersom de ska placeras på minst 3 meters höjd så ska alltid sökningen ske från det största signalen så att den minsta hamnar på korrekt höjd.
De flesta signalerna kan placeras på dubbelfäste, det finns dock ingen kontroll på rimligheten av signalernas inbördes placering, i alla fall inte än...
Vid fel skrivs ett felmeddelande. Det finns ingen länkning mellan signalerna.

Framtiden
Eftersom brosignalen numera existerar så ska jag göra klart linjeplats för bro innan jag sedan ska skriva manualen för det som jag har gjort färdigt hittills, kanske även lägger ut den för de som är intresserade! Eventuellt också lite mera detaljer på ett par signaler. Sedan blir det att sätta tänderna i tkl-huset igen och en del finesser som jag inte tänker berätta om nu... Sedan lite info i signaltråden... Sedan vem vet...
Var det någon som undrade hur lång tid det är kvar innan släpp? Inte den blekaste!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat