Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-05, 19:26   #95
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Sedan sist har texturerat om hela interiören i Mixer. Fortfarande lite saker jag skulle vilja justera, men det börjar se rätt bra ut.

Just nu håller jag på och bråkar med Trainz för att försöka få in hytten i spelet. Har något konstigt fel där vissa objekt (innertaket, samt innerväggarna) får normalerna vända åt fel håll inne i spelet, trots att de är åt rätt håll (inåt hytten till) i Blender. Normalmappen är det inga konstigheter med och när jag importerar den exporterade fbx-filen tillbaka in i Blender verkar allt rätt. Jag har bara lyckats tvinga dem åt rätt håll genom att mergea ihop de objekten med något objekt som har fler normaler pekandes utåt (exempelvis ångpannan) för att det ska fungera. Är det någon annan som har stött på detta märkliga beteende?

Tills jag löst detta så får ni några bilder renderade inifrån Blender med hjälp av pathtracern Cycles. Riktigt så här bra kommer det ju inte att se ut i Trainz, men det visar ju på en av trevligheterna med PBR: att man kan rendera modellerna i vilken PBR-rendermotor som helst och få ett liknande resultat. Och nu med realtids-ray-tracing på frammarch kanske hytten automatiskt kommer att se såhär bra ut i någon framtida utgåva av Trainz!





__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat