Visa ett inlägg
Gammal 2024-01-13, 23:55   #119
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Insåg att jag aldrig svarade på detta, woops!
Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Wow, supersnyggt! Måste verkligen höja kvalitén på rutterna att kunna måla ut gångvägar och andra små saker med hög precision. Att kunna skippa banvallssplines och liknande hack för att få till jämna banvallar är ju toppen! Att man dessutom kan välja att bara ha ultrahög upplösning på baseboards nära spåret är ju smart också för att spara lite hårddiskutrymme!

De där taket på 15-16 texturer är ju lite trist, men jag antar att man vänjer sig. Om jag förstått rätt så finns det även möjlighet att "tint:a"/färga om texturerna. Då handlar det väl snarast om att välja ut texturer baserat på typen av yta (gräs, grus, berg, ...) och sedan skapar man variation med att färga om det i lite olika nyanser för att få "fler" marktexturer. Skapa lite variation på gräsplättar och mörka till ballasten direkt under spåret.

Har också sneglat på att byta upp mig till Trainz 2022, men att man bara får Surveyor 2.0 och inte HD terräng om man inte prenumererar var en deal-breaker för mig, så det blir nog av att avvakta till nästa fasta utgåva av Trainz.

Ja jäklar vad smidigt det är! Jag provar bygga på en annan rutt också, där jag bygger en spårväg inne i ett samhälle. HD terrängen gör det så ofantligt mycket lättare att bygga snyggt och realistiskt, finns knappt något behov av splines för att gömma ojämnheter och annat man vill bli av med. Allt går att göra med texturer och terrängen. Väldigt lätt att få till en troligen miljö runt spåret. 10/10 än så länge! Inte hittat något jag inte gillar med HD-terrängen än så länge. Det är möjligen att det krävs en prenumeration, vilket känns sådär egentligen. Men, jag får se det som en stöttning till skapandet av Trainz, och det är ju aningen billigare än en modelljärnväg



Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jättekul att du gett dig på att bygga lite modeller i Blender också! Som Tanigardi sade, det är bara att hojta om du åker på problem, så hjälper vi till så gott vi kan!



Du menar att du satte 1 på skalan i Blender och att det i Blender blev större? Detta motsvarar att skala objektet med "S"-knappen i Blender, så det blir konstigt. Vad du vill göra är att applicera skalan du har gjort på objektet i Blender, typ resetta den till 1.0 igen, men så att meshen förblir lika stor. Så att det står 1, 1, 1 i X, Y och Z-skalan där Tanigardi visade. Detta gör man enkelt genom att välja meshen/mesherna som har detta problem och trycka "Ctrl-A" följt av "Scale" i menyn som dyker upp. Då ska de tre skalorna hoppa till 1.000 utan att meshen ändrar storlek. Samma meny hittas under Object>Apply i 3D-vyns menubar
Nej, det blev större i Trainz. I Blender hände ingenting tror jag (mer än att det blev 1, 1 och 1). Får experimentera vidare, men blev lite överväldigad med allt texturering som krävdes också. Nya tag nån annan dag! Fortsätter på byggandet ett tag till istället. Börjat pilla en del på bebyggelsen inne i Strängnäs och nu senast hållplatsen i Grundbro (slopades som lastplats 1957, så sidospåret är "kapat" då detta är tänkt att föreställa 60-64). Tyvärr inga bilder därifrån denna gång. Vi har skaffat hund och tid finnes inte riktigt lika mycket längre för Trainz. Men jag kämpar på när jag kan!


Däremot provkörde jag lite T43 häromdagen, väldigt fin modell!! Och passar perfekt just nu eftersom banan för det mesta är helt tom..

__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat