Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-28, 11:24   #58
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Hej!

Har hållit mig borta från det här forumet rätt länge känns det som... Nåja, hursomhelst har jag en ritning på en PKB-bygel med dubbla kolskenor. Antar att elfinkan har enkel kolskena, men det går ju att mecka till. Skicka mig ett PM med en mailadress så ska jag skicka över den.

När det gäller Gs/Gsh så ligger det till på följande sätt: Från början hade alla vagnar av denna typ (G1/G3) 7m´s korg (obromsad) eller 8,5m (bromsad, med bromskupé). Ett specialfall var de "norrlandsfinkor" som hade 7m´s korg men hög bromshytt. Bromshytterna/kupéerna togs bort när tryckluftsbroms infördes på 20/30-talet och bromsutrustning sattes upp på en del vagnar med 7m korg. Dessa blev de som överlevde längst, eftersom man på 60-talet började förstärka korgarna med extra, diagonala u-balkar. De är de som syns på senare bilder, tex här: http://nitton.fotopic.net/p37170990.html

De varianter du byggt så här långt är alltså en 7m´s GDJ-märkt G3, dock med broms, vilket kräver att du sätter dit bromsslangar, annars blir det helfel.

Den andra varianten är en 8,5m´s Gs med borttagen bromskupé, dock sitter ventilerna fel mot hur dom satt på det stora antalet ombyggda vagnar. Ventilerna ut mot bromsplattformen ska flyttas en u-balk utåt.

Det betyder att du har fem varianter kvar: en 7m med hög bromshytt, en 8,5m med bromskupé, samt BJ´s 9m´svariant, med hög bromshytt, med bromskupé eller utan. Om man är riktigt full i fasen gör man även HHJ´s/HNJ´s superlånga tidnings- och cykel-finka: http://www.hnjverkstad.eu/etsat/547f3.htm

Insidan på G-finkor är såvitt jag vet alltid gråmålad, möjligt att någon museiförening gjort någon specialare. Färgen ska vara av typen tjänstevagnsgrå. Sedan kan man fundera på hur vanligt det egentligen var med Gs-finkor med skivhjul, stjärneker är betydligt vanligare. Sedan är det ju värt att tillägga att fönstren som sitter under ventilerna inte går att titta igenom på fullskalevagnar. Den vanligaste anledningen är att att dom helt enkelt är för skitiga, antingen på insidan eller utsidan. Det andra skälet är att det inne i en G-finka med stängda dörrar är helmörkt, det är inte som med TRS ljussättning, vilket retar mig lite, inte minst på mina egna projekt. Brukar göra "skuggboxar" (mörktransparanta lådor) inne i vagnarna, brukar se rätt mycket bättre ut. Går ju att koppla till dörröppningsanimeringen om man är på det humöret.

Senast redigerad av Json den 2009-02-28 klockan 11:28.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat