Ämne: HB Vägskydd
Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-06, 00:42   #15
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!?

Tack Jocke och Arvid för de väldigt positiva kommentarerna.

Planen var att ta ett två veckors uppehåll och göra lite annat dataspelsrelaterat för att dämpa det värsta suget, tidsoptimist som man är så blev det runt en månad istället. Sedan kom det lite smått och gott emellan!
Jag ska inte tråka ut er med mina bekymmer, men när psyket blir påfrestat (oftast av yttre omständigheter som kanske inte ens rör mig direkt) så brukar det drabba inspiration, kreativitet och lust, då är det oftast enklare att titta på någon film istället!
Så Otto, projektet flyter på (även om det har varit lite segt att komma igång efter helgerna) men ligger väl en två till tre månader efter tidsplanen och sedan får man väl lägga till en månad för tidsoptimism

Vägbiten
Jag tycker att vägarna i Trainz lämnar mycket i övrigt att önska och det verkar inte finnas någon riktig standard på hur dom skapas, därför så beslutade jag mig för att lägga in möjligheten att justera vägbiten i höjdled. Först så gjorde jag det i propertyrutan men eftersom man var tvungen att flytta vägen för att se en förändring så ordnade jag istället så att man kan använda scenery-verktyget.

Vägbit.jpg
Ibland så kan vägbitens textur lysa igenom vägen och skapa ett flimmer som kan vara irriterande, därför så kan man välja bort den via propertyrutan.
Vägbiten syns bara i surveyour.

Nya egenskaper hos Vägkuren
Eftersom många av mina objekt är ganska polygonstinna så tänkte jag, istället för att jag gör "fulare" objekt så kanske användarna vill ha makten att bestämma hur objekten ska se ut!
Därför så finns det nu möjligheten att ändra vissa objekts utseende, det går inte att göra hos alla objekt eftersom det kanske inte ger någon större effekt eller arbetet med att förändra config-filen inte är värt arbetet.
Detalj.jpg

Det fungerar så att förändringen sker för samtliga objekt av samma typ som finns under samma vägskydd. För att undvika att objekt kan ha olika inställda objekt av samma typ är det det först påträffade objektet som bestämmer objektets detaljnivå.
Eftersom objekt t.ex. kan ha olika typer av stolpar så finns alla val som kan göras med även om inget objekt har den typen vald.

De objekt som kommer att ha denna funktion är garanterat:
  • Kryssmärke med vägljussignal
  • Alla Bomtyper
  • Vägkorsningsförsignal
  • Plattformssignal
Eventuellt Trucksignalen, övriga tror jag inte det är värt att förändra, även fast jag redan har gjort V-signalen.
Ska försöka få in i propertyrutan hur mycket man tjänar på att förändra objekten, men det måste göras manuellt, tidskrävande men ger lite bling-poäng!

Spårledningar
En fördel med att använda spårledningarna är att det går att lägga in funktioner som fungerar precis som i verkligheten. En sådan funktion är Tillfällig beläggning som innebär att när samtliga spårledningar har varit fria i två minuter avslutas en pågående varningssignalering. Om beläggningen återkommer inom de två minuterna nollställs den tillfälliga beläggningen.
Funktionen fungerar exakt som i verkligheten!

En hemlighet som jag kan avslöja är att spårledningarna kommer att användas på flera ställen. Bl.a. kommer den att finnas som hinderfrihetskontroll hos TKL-huset, exakt hur det ska implementeras har jag inte bestämt än, men det kommer bli ett komplement, inte ett krav.
Även Linjeblockeringen kommer att använda sig av spårledningar, det innebär att det kommer att bli två olika system, ett som jag har visat tidigare (och som fungerar bra men utan alla finesser) och ett med spårledningar som kommer att fungera exakt som i verkligheten. Användaren bestämmer själv vilket som föredras. Fördelen med spårledningar är att det går snabbare att få reda på om en signalsträcka är fri från hinder än genom att göra en "Tracksearch" utefter spåret.

Plattformsanläggning
Som jag redan har skrivit tidigare så har denna typ av anläggning en del "hyss" för sig, framförallt så gäller det hur den blir avkopplad. En vanlig anläggning aktiveras och kopplas av genom att spårledningarna beläggs och frigörs i en bestämd ordning. Hos en plattformsanläggning sköts detta oftast via utlösning av rörelsevägar i samband med beläggning av spårledningar. Många gånger används inte någon vägspårledning. Eftersom det är omöjligt att göra en fristående anläggning med tågvägsutlösning, blir räddningen det faktum att det förekommer att även denna typen har vägspårledning och tillsammans med en annan mekanisk grej som används flitigt så går det att få till det ändå!

Den mystiska grejen är förstås en Rälskontakt, just för tillfället är den bara en egentillverkad trigger som inte syns i driver, skulle det bli ett riktigt objekt så kommer det att kunna väljas om den ska synas eller ej i driver via propertyrutan.

PLF PR.jpg

Gröna rutan
Här väljs typen av underanläggning. Jag tycker inte detta blev så snyggt så det kommer säkert att ändras.
Valet av underanläggning bestämmer vilka objekt som är tillåtna och till viss del även funktionen.

Stn
Station i HB Signalsystem sköter om avkopplingen av plattformsanläggningen med hjälp av rörelsevägar eventuellt inget behov av en vägspårledning. Är givetvis ännu ej ett valbart alternativ.
Om de andra två typerna fungera bra så kanske denna inte behövs!

Truck
Är Bengans signaler, som jag har döpt till truckövergångssignaler. Endast de signalerna är tillåtna, i övrigt så fungerar den som en vanlig övergång.

Spl
Är den normala plattformsanläggningen, dock alltid med vägspårledning. Det finns inget val mellan ljus/ljud- och bom-anläggning utan typen bestäms beroende på vilka objekt som hittas. Här görs ingen skillnad mellan hel- och halvbommar utan bara antalet har betydelse.

Röda rutan
En bomanläggning ska ha en förringningstid och grundtiden är 10 s. Sedan kan man lägga till tid om det är långt avstånd (flera spår) och ifall det förekommer trucktrafik.
Hos plattformsanläggningen går det att klicka på Förringningstiden. När den är gul, som på bilden, innebär det att tiden är 5 s. Den tiden används när varningssignaleringen ska starta igen efter ett stopp på en rälskontakt, förringningstiden är dock fortfarande 10 s.

Gula rutan
Här redovisas även funna Rälskontakter. Även V-signaler och V-försignaler kan användas till plattformsanläggningen, men de är extremt ovanliga. Om man vill att tågen ska stanna innan övergången om den inte är i kontroll, kan man använda de osynliga V-signalerna.

Rälskontakt
Heter HB Rälskontakt, inget X framför eftersom tanken är att den ska kunna användas i andra sammanhang senare.
Det går att välja om den ska vara enkel- eller dubbelriktad. Jag vet inte om det finns ett behov av en dubbelriktad men valet kan göras.

Spårlogiken och dess villkor
En sak som jag glömde nämna i föregående inlägg var att även Tågdatamottagaren har samma typ av villkorsmöjligheter som spårledningarna.

Vid redovisningarna av villkoren i föregående inlägg så fanns redan funderingen på att införa en kontroll på att signaler i villkoren kollas med avseende på signalbildsförändring för att kunna aktivera varningssignaleringen om en signal går till kör.

Något som inte går att införa är det kanske vanligaste beteendet, att en Signal inte kan gå i Kör förrän vägskyddets varningssignalering är igång och eventuella bommar är i kontrollerat nedläge. Skälet till att det inte går att införa hos ett generellt system är att jag inte kan veta vilken signalbild en given signal ska ha, att bara säga att den ska visa kör räcker inte!
Därför kommer denna funktion (förhoppningsvis och kanske en del andra) att finnas i Signalsystemet.

En bild på den nya signalvillkoret och några exempel på plattformsanläggningen.

Plf exempel.jpg

Varför villkor?
Det finns två huvudskäl till att införa möjligheten till villkor:
  • Att möjliggöra bortkoppling av signalsträckor så att en anläggning inte aktiveras för tidigt.
  • Att förhindra att spårledningar aktiverar vägskyddet vid fel tillfälle, sk efterringning.

Här kommer det en bild som jag hoppas förklarar fenomenet!
Efterringning.jpg

Jag "lovade" ju att det skulle bli lite exempel, tyvärr så blev det så också, det tog en j**la tid att göra dom!
Exemplen är inte i skala, avstånd mellan signaler, växlar är inte faktiska utan anpassade för att få plats med spårledningarnas och objektens namn.
Igångsättningspunkter är inte mer än grovt uppskattat i de flesta fall.
Är ni redo? Vi går ut lite lugnt...
Exempel 1.jpg
Är väl inte så mycket att kommentera, vägskydd på linje utan inblandning av stationer är ganska enkla.

Nu är det dags att skrämmas lite...
Exempel 2.jpg
Bilden på den avancerade stationen är från demobanan och visar bara hur det kan byggas.

Här passar det också bra att nämna att i verkligheten så används spårledningarnas normala namn när de ingår i hinderfrihetssystem. Namn är oftast kopplade till signalen som spårledningen hör till, detta gäller även på linjen, sedan kan de vara uppdelade i a, b, c osv. Internt hos vägkuren blir spårledningarna "hopkopplade" till samlingsrelän, SIv, Sv, SIIv, som är standardiserat. Vid anläggningar utan hinderfrihetsspårledningar används de beteckningar som visas här även på planritningar och som reläbeteckningar.

Nu när den värsta chocken har lagts sig tar vi det sista exemplet...
Exempel 3.jpg

Inte allting som redovisas i exemplen är testat ännu.
Jag tror dock inte att det är några större problem eftersom principerna är samma.
Den enda funderingen jag har är ifall man måste/bör separera spårledningar med flera separata TCB på stationer med villkor via flera växlar. Kommer att testas väldigt noggrant!


mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat