Visa ett inlägg
Gammal 2018-02-07, 17:34   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej Bengan!
Skulle gärna göra ett försök, men har ju ganska mycket med signalsystemet nu, kan ju klura på det under tiden jag häller på!

Redan när du skrev första inlägget så gick min tanke till Triggers, men till en anna sorts Trigger. Inbyggt i systemet finns det något som heter "Track Circuit Detector" med "Insulator" som tillbehör, dessa delar ska då kunna motsvara det vi kallar för "Spårledning". Jag hade lite ideér att använda de här sakerna i mitt Signalsystem, men tyvärr verkar det inte att få att fungera som jag vill.

Men jag funderar på om det inte skulle passa ypperligt i detta fall (och ett par liknande användningsområden som jag klurar på).

Så här funkar det:
Lastspårs fundering.jpg

Det gröna strecket är längden på "Spårledningen", den syns bara när propertyrutan är synlig. Den beiga trigger symbolen är objektet som placeras ut, den syns hela tiden i surveyour. Insulatorerna avgränsar spårledningen, de syns hela tiden i surveyour, utan dem så är spårledningen "oändlig".

Eftersom spårledningen avgränsas så kan den göras hur lång eller kort som man behagar, allting styrs via namnen (har för mig att det står så i texten va ett tag sedan jag läste om dessa). När spårledningen blir belagd och fordonet står stilla (och är giltigt) så lastas och lossas vagnarna efter de regler som bestäms via propertyrutan!

Det som gör mig lite fundersam om våra ideér funkar är om det inte krävs en spårsnutt som sköter om lastning och lossning av godset, eftersom stationer/industrier är ju en specifik asset-typ? Men får väl forska i saken!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat