Visa ett inlägg
Gammal 2018-06-18, 18:09   #34
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dags för steg tre av raketen...

Idag är det exakt två år sedan jag skapade den här tråden och skrev mitt första inlägg om mitt signalsystem!
Därför passar det väl bra att skriva den första delen av del tre av trestegsraketen!
Ja ni läste rätt, första delen!
Skälet till varför jag delar upp denna del i flera underavdelningar har två huvudskäl, dels så kommer det jag ska skriva antagligen inte få rum i ett inlägg!
Eftersom vissa delar av tavelsystemet har genomgått stora förändringar, så kan jag lika gärna dela upp informationen för tydlighetens skull.

Första gången jag nämner att jag håller på med ett eget tavelsystem, med STL:s grejor, är i post #20 skrivet 170207. I och med att .FBX fann sin väg in i Trainz så fick även jag möjlighet att
skapa egna objekt, och då föddes idén (och många andra ideér) att göra ett helt eget tavelsystem.
I min byggtråd post #9 i början på augusti och sedan i denna tråd post #28 den 20/9 berättar jag om hur tavelpaketet är tänkt att fungera.

I denna första del så blir det lite basal information och lite bilder, dock är det så att varken utseendemässigt eller i propertyrutan är det några jätteförändringar mot tidigare information.
De stora förändringarna ligger hos ett fåtal tavlor.

En stor förändring är ju också att baliserna numera finns och skapas automatiskt även hos tavlorna, vilket innebär att länkning av balisgrupper mot tavlorna är ett minne blott.

Namngivning
Till skillnad mot signaler och växlar så har tavlorna inte något krav att heta något speciellt. Det finns regler för hur de ska namnges (i vilket fall en del av tavlorna) på ritningar.
Även fast tavlorna, med några få undantag, inte behöver namnges i mitt system så finns det en stor vinst med att vissa ges ett unikt namn, varför? Kommer att bli tydligt senare...

Mycket av det som jag visade i signalinlägget är hämtat från hur tavlorna var utformade, eftersom de redan var trackside-objekt och det lockar mig att göra ett enhetligt utseende och beteende.

Det kommer säkert att bli en del upprepningar från tidigare inlägg, men det kanske inte gör så mycket!
I skrivande stund så innehåller tavelpaketet följande tavlor:
  • Hastighetstavla
  • Orienteringstavla(Inkl. Förvarningstavla)
  • Försignalbaliser(Fiktiv försignal)
  • Systemgränstavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • Rörelsevägstavlor (Ingen koppling till signalsystemet, som redovisas i signalinlägget ovan)
  • Balistavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • U-tavlor (Ev. koppling till Tkl-systemet)
  • Ploglyfttavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • Ringsträckeskyltar (Ingen koppling till signalsystemet)
  • Tillhörande textur-grupper
Jag funderar även på att lägga in "Tuttavla" och en kategori "Övriga tavlor" i tavelpaketet...

I detta inlägg ska jag redovisa Rörelsevägstavlor och Försignalbaliser.
Jag tänker bara gå igenom det som är skillnader mot hur signalerna fungerar och börjar med att visa en bild:

1 DvsiT.jpg
Som synes så känns det mesta igen från tidigare.

I justeringsrutan finns möjlighet att välja tavelavstånd mellan tilläggstavlorna istället för rotering (tavlorna går inte att rotera i verkligheten).
Justeringen i höjdled är något friare, tavlor som kan placeras både högt och lågt kan även placeras valfritt mellan min- och maxhöjd.
Avståndet till spårmitt justeras automatiskt så att det fria rummet uppnås.
Även hos tavlorna finns det ett minimiavstånd för varje tavla till spårmitt förutom för placering på Ktl-stolpe där de objekten bestämmer min- och maxavståndet.

Alla tavlor kommer att som minst ha information via frågetecknet, vissa tavlor, som synes här kan ha direktinformation i propertyrutan, andra tavlor kan visa extra information via knappar.
Allt för att assistera byggaren i sitt uppdrag!

De här tavlorna har heller inga baliser knutna till sig, även fast S-tavlan kan ha det, jag tycker inte att det är värt att lägga in det
eftersom ATC-informationen bara kommer att fungera mot mitt system och då måste ändå tavlorna från "HB S Stationssignaler" användas.

Tavla Försignalbaliser
När hastigheten höjdes på befintliga banor och försignalavståndet från den fristående försignalen inte räckte till så skapades den här tavlan, istället för att flytta den befintliga försignalen.
Den finns endast på banor med ATC.

Den här tavlan är de facto en fristående försignal! Då kanske vän av ordning undrar, varför finns inte den hos signalerna?
Det beror på att den inte visar någon signalbild, all signalinformation ges via baliser, och att den inte har något Tkl-beteende.
Detta innebär också att den slutgiltiga funktionaliteten hos tavlan inte kommer att finnas förrän ATC och eventuell hastighetsstyrning är klar.

Så här ser propertyrutan ut när tavlan är nyutplacerad:
2 FFsi PR först.jpg
Eftersom tavlan endast förekommer på banor med ATC så visas alltid balisinformationen och tillhörande baliser.
Tavlan måste också namnges på ett korrekt vis, om huvudljussignalen heter "C 26" så kan tavlan heta "C FF26", C FFSi26" eller "C FFsi26". Då kan det se ut som nedan:

3 FFsi PR namn.jpg
Tavlan kommer att uppdatera balisinformationen i sinom tid men det är alltid lämpligt att använda sig av "Uppdatera balisgruppen" för att se så att man inte har gjort något misstag,
eftersom den kollar så att allt är korrekt och om så icke är fallet ges ett felmeddelande.

Eftersom balisgruppen är styrbar så kommer balisinformationen att uppdateras vid lämpliga tillfällen, och alltid ge ett korrekt värde, även när propertyrutan är öppen!

Ett problem med tavlan är att funktionerna som beskrivs endast fungerar mot mina signalobjekt. Det normala beteendet vid en felaktigt konfigurerad tavla eller signal är att den inte kommer
att fungera och att det på något vis syns på objektet.
Skälet till att jag vill göra så är att det dels ska vara tydligt att något inte är korrekt och också att objekten inte ska kunna missbrukas och placeras på ett felaktigt vis.
Om tavlan inte konfigureras rätt kommer balisgruppen visa -/00 (v. Stopp) och visa 2st baliser!

Tavlan kan också användas för att ge motsvarande information vid ett skredvarningsområde. Så här ser respektive skredvarningsobjekts namngivning ut:
  • Skredobjekt - "Skred Fara"
  • Skredvarningsstopplykta - "Skred Fara I"
  • Skredvarningsförsignal - "Skred FFara I" (FSiFara, FsiFara)
  • Försignalbaliser - "Skred FFFara I" (FFSiFara, FFsiFara)
Detta är ett exempel!
"Skred " måste finnas, "Fara" är skredområdets namn och kan vara vad som helst, "I" är namn/nummer på skredsignalen som Fsi/FFsi pekar emot och kan vara vad som helst!
Namnen inom parantes är alternativa namngivningar.

Felmeddelanden visas om felaktiga objekt hittas eller objekt saknas, vilket även gäller signalerna som kanske inte fick rum senast...

4 FFsi PR skred.jpg
Eftersom målpunkten saknar baliser så borde FFsi antingen visa "vänta Stopp" eller inte synas alls, ska fixas!
5 FFsi bild skred.jpg
Närmast i bild syns tavlan konfigurerad som "Skred-FFsi" med den nya ID-symbolen för detta objekt. Ovan syns en felkonfigurerad tavla som det är gjort nu, men ska ändras!

De två nästa inläggen kommer att behandla Hastighetstavlan och Orienteringstavlan, hoppas det räcker med ett inlägg per objekt...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat