Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-12, 21:04   #97
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

WNJ version 3.0 är under uppladdning till hemsidan just nu, kommer ut lite senare i kväll!

Banan är alltså utbyggd med två stationer och en lastplats jämfört med version 2.0. Huvudlinjen sträcker sig numera:
Kvarstad - administrativa sätet för WNJ.
Forsvik - Trafikcentrat som binder samman WNJs södra ände med omvärlden.
Undveket - Mest känt för sitt sanatorium som försåg järnvägen med resenärer.
Kråkvattnet - Mest klart till halvklart. Numera helt klart.

Banan har nu fått massor med nya byggnader från modelljärnvägen WNJ och från verklighetens Forsvik bruk, tack vare hårt arbete från Lan.
Jag har gjort en del justeringar på de gamla bitarna av banan. Framförallt är det ny skyltning och hastighetsbegränsning med STL Järnvägstavlor v2.1. Som utlovat har jag också satt ihop en linjebeskrivning för de byggda linjerna i båda riktningarna, som ni kan ha när ni tuffar fram genom Tivedsskogarna.


Undveket har sitt stora röda sanatorium (ehh, bruna stationshus-ihop-plock... Lan?) liggande uppe i skogen, upphöjt över stationen. Stationen har en T-semafor och eftersom min version av banan visar hur det aldrig kom att se ut efter att SJ mer eller mindre tog över, har jag dessutom satt upp försignaler. SJ hade nog kommit att vilja höja hastigheterna om banan faktiskt hade funnits, men T-semaforen är ganska svår att se, så något kom man aldrig att göra åt eländet!

Söder om Kråkvattnet ligger lastplatsen Gnölet (tidigare Ockhult). På modelljärnvägen WNJ finns denna plats bara som en banvaktarstuga. På min bana har banvaktarstugan fått sällskap av en hel bangård eftersom min bana är byggd efter hur det aldrig kom att se ut i verkligheten och inte efter modelljärnvägen WNJ. Jag har baserat denna tolkning på en mening i WNJ-boken där det står om "ständiga önskemål om extra utdragsspår". Om man önskar extra utdragsspår måste det redan finnas ett sådant. För att det ska finnas utdragsspår måste det finnas ett sidospår som detta kan dras ut ifrån. Därav en bangård med ett sidospår och ett utdragsspår. Med önskemål om extra utdragsspår. Frågor på det?

I Kråkvattnet har jag anlagt en ångbåtsbrygga rakt ut från stationen. Har inte lyckats finna någon bild på var denna ligger på modellbanan, så jag tog mig lite artistiska friheter. Man kan ju tänka att de sköra gästerna på sanatoriet i Undveket inte skulle behöva gå så långt när de skulle ut på nöjestripp med S/S Tiveden. Härifrån utgår också två avhuggna banstumpar mot Laxå/Norrum (eller var man nu hamnar inne i skogen), samt den lilla bibanan till Brakåsen, där högtflygande planer blir verklighet.. Men det blir något för framtiden det!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat