Visa ett inlägg
Gammal 2013-01-23, 11:08   #5
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Innan jag ger mig i kast med de här signalerna är det några frågor som kliar i huvudet:

I manualen (del äldre) anges att infartssignalen skall ha fyra sken. Denna ersätts med de tre "ljussignalsemaforerna".som ställs rygg mot rygg mot utfartssignalen. Antar att man kopplar en osynig master till infartssignalen - men vad styrs den emot - för något måste den väl styras emot. Signalmarkers, osynlig klarare?

Försignaler är bra att ha. Kan man "låna" en tvåskens, JVS FSi

Hur var det f ö; fanns blocksignaler när den här tiden begav sig?

Ytterst handlar ovanstående vilket tänkande som gäller; semafor eller modernt signalsystem.

En bra testbangård finns - nämligen Mellerud (BJ, DJ, DVVJ) på 40-talet. I spårplanen finns både semaforer och ljussignaler inritade.'

Nisse
Hej, nu svarar jag utifrån hur det fungerade under betatestningen och hoppas att inte allt för mycket har ändrats sedan dess.

Vad gäller de äldre ljussignalerna så ersätter de rätt av motsvarande semaforer. Antalet gröna ljusöppningar motsvarar antalet vingar på semaforen. Jag har inte hunnit ladda ned en officiella releasen själv ännu men såg att det nu ockå finns trackside versioner av dessa signaler. Dessa har alltså den osynliga mastern inbyggd och är trackside object.

Ja det skall fungera bra att låna de moderna försignalerna.

Vi hade under test och utveckling av signalsystemet ganska mycket diskussioner som vad som var äldre och nyare signalprincip och vad de egentligen skulle innebära. Jag tror inte heller att vi egentligen kom fram till någon exakt definition. Men som det ser ut i mitt huvud är det så här. Sven, Tomas med flera får gärna kommentera om ni har en avvikande uppfattning.

Den äldre signaleringsprincipen är till för att avbilda vad som idag kallas för "System M" eller TAM banor. Dvs en tågklarerare (tkl) ansvarar för en station där möten och eller förbigångar kan förekomma och tillsammans med tkl på angränsande stationer för sträcka mellan dem, således föreligger inte heller inget behov av blocksignaler.

Den moderna signaleringsprincipen är mera komplex och avbildar det som kallas "System H" Dvs Linjeblokering, fullständig signalering, ofta fjärrstyrda stationer. Det är så här alla större och mera trafikerade järnvägslinjer fungerar idag.

Observera att skillnaden mellan signaleringsprinciperna inte handlar om vilken tidsperiod som avbildas utan av vilket säkerhetssystem. Tillexempel så bedrivs trafiken på inlandsbanan fortfarande efter det som vi kallar äldre signaleringsprincip.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat