Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-06, 12:08   #6
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Uppenbarligen har du inte en aning om vad du pratar om.
Att ha gamla fordon i trafik är dyrt, då de slits ut och efter hand kräver allt mer underhåll. Precis så var fallet med X1. Reservdelarna började sina, och fordonen var utslitna. De stod mer och mer på verkstad, och alla vet att stillastående fordon kostar pengar. Detta är inget som du som resenär märker direkt, men efter ett tag syns det på biljettpriserna. Att hålla sig med en modern flotta blir i längden billigare, och det var som jag förstod det viktigt för dig.
Att behålla alla gamla Cx-vagnar trots att man har fått nya C30 levererade är inte en på något sätt realistisk tanke. Det saknas inte fordon i Stockholms tunnelbana, utan det som saknas är bankapacitet. Man måste ha någonstans att köra med de extra vagnarna, och det finns inte i dagsläget!

Ännu en aspekt är att det krävs modern materiel för att hålla kollektivtrafikens goodwill uppe. Ni som gillar att åka gammalt skrot är förhoppningsvis i en minoritet. De flesta vill ha en modern kollektivtrafik för att kunna lockas till att åka med den.

Om du på fullt allvar tror att en utbyggnad av tunnelbanan skulle komma närmre för att man har lite gamla fordon att köra på den, så vet jag inte vilken värld du lever i....

Det är kanske inte fel att bevara några enstaka gamla Cx-vagnar som museifordon, men i övrigt är det klart att de ska fasas ut så fort de nya C30-vagnarna kommer i trafik. Man kan inte lägga dyra skatte- och biljettintäkter på att tillfredsställa några stackars nostalgimuppars behov.

Så var det sagt!
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2011-09-06 klockan 12:14.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat