Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-09, 17:21   #1
tanigardi
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Standard STL-koppel fungerar ej till assets version 4.5 eller högre

Har färdigställt mitt första riktiga PBR-projekt (version 4.6), en godsvagn. Problemet är att när man lägger till kopplen i configen och "submittar", kommer följande felmeddelande upp.

koppel_errors.jpg

När jag läst om VE186, så framgår det att assets (4.5 och högre) som använder attachments som är del av en asset som tillämpar "Material sharing", endast får referera till ett material som är exakt lika, d.v.s. felet kan uppstå om materialet refererar till olika texturer i skilda mesher.

Från NV3:

"The following examples will result in a warning/error.

An asset uses the same material name for three different LOD meshes. Two meshes are exported with one version of the material but the last is exported with a variation, such as a different material specular value.

As for the first example, but a texture is substituted, added or removed, for one of the meshes.

As for the first example, but the two conflicting meshes are generic meshes (eg, an attachment mesh and a shadow mesh) that use the same material name and the materials in the two meshes have different property values. The error is reported even though there is no texture resource for the material.

An asset is created with two meshes both within their own source file. The same notex material name is used for both meshes but there is a variation in the diffuse colour.

Therefore:

Do not use the same material name if the materials should have different parameters.
If you use the same material name in different meshes then ensure that the material parameters are the same.
Avoid material names (eg 'black_m') that are common in generic meshes that might subsequently be added to the asset. "

Nu är ju problemet att felet inte kan åtgärdas i "Content Manager" utan endast av skaparen av objekten. Min undran är om det finns någon som kan eller har lust att fixa problemet, annars blir det väl till att jag får försöka att göra någon egen variant av animerade koppel (åtminstone smalspårsversionen). Vore ju synd för STL-kopplen är ju väldigt välgjorda och förhoppnigsvis så kommer det fler byggare som gör PBR-assets till trs19.

Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu  
Svara med citat