Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-14, 17:02   #10
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Build-numret borde inte spela någon roll i detta fallet, jag kör 84219, något högre än vad du gör, och det beror på att jag kör på Mac. De olika build-numren inom samma Trainz-version beror bl.a. på operativsystem och distributions-kanal (steam, App Store osv).

Jag funderar på om ditt spår har blivit korrupt!
Om det beror på Trackside objekten eller spåren vet jag inte. Jag skrev i en annan tråd om att jag hade fått spår som helt plötsligt inte gick att komma åt, när jag tog bort växelövergången (om det var själva spåret eller växlarna kunde jag inte se), så gick det att arbeta med spåren igen!

För ett par veckor sedan så fick jag konstiga beteenden med mitt linjeblock på demobanan. Det fungerar så att när linjeblocket ska initieras, söks objekten längs med spåret för att hitta korrekt objekt i en korrekt ordning, ingenting stämde! Objekten fanns på spåret men gick inte att hitta via en sökning.
För att göra en lång historia något kortare så slutade det med att jag klonade banan och utförde tester på klonen.
Jag löste problemet genom att använda mig av "Bulk asset update/replace" i menyn till vänster. Jag ersatte spårtypen med samma spårtyp och sedan så tror jag att jag var tvungen att spara innan jag såg förändringarna men det kan bero på att det hade med initieringen av linjeblocket att göra. Det konstiga var att även delar där linjeblocket inte fungerade på men som jag inte bytte ut spåret på fungerade sedan, och inga problem sedan dess!
Om jag hade gjort något innan eller om det bara va en nyck från Trainz, vet jag inte, men "database repair" hjälpte inte i detta fall, vilket annars kan vara en bra första lösning!
Fördelen med "Bulk asset..." metoden är att alla trackside-objekt finns kvar ograverade efteråt, men jag rekommenderar ändå att vara försiktig och kanske arbeta på en kopia av banan först.

Eftersom jag tycker om problemlösningar och sådant så skulle jag göra några tester innan (jag vet ju inte vad du har gjort).

Som ett par förslag, har du testat att lägga ut ny räls av samma/annan typ, kan du lägga till eller ta bort trackside-objekt från de spåren?
Blir det någon skillnad efter att det är sparat?
Kan du lägga till eller ta bort trackside objekt i andra rutter?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat