Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-11, 04:31   #9
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Detta borde inte hända. Har det att göra med om du räknar polygoner och trianglar? Jag misstänker att TurboCAD räknar quads/polygoner och exporteringen triangiliserar mesherna så att de bara består av trianglar istället för quads. I Blender finns räknare för båda, vilka då borde stå på samma tal om meshen är helt triangiliserad. Det finns ett enkelt verktyg för att automatiskt låta Blender slå samman så mycket trianglar som möjligt till Quads, mellanslag och sök på "Tris to Quads". I TANE blir allting trianglar, så det är egentligen bäst att räkna på sådana. Men det brukar vara mycket trevligare att jobba med quads.
Jag gjorde ett test, som brukligt är! Skapade den välkända kuben I TurboCAD exporterade i .obj och importerade sedan in den i Blender och även tillbaka till TurboCAD, inga konstigheter vad jag kunde se. Testade att skapa en boll istället (+5600 tris) och gjorde samma förfarande som ovan, inte heller nu blev det någon skillnad. Slutsatsen blir väl att jag gjorde något som jag inte vet om att jag gjorde när polysarna ökade med 3000! Kanske ska byta till .obj, fördelen är ju att namnen följer med vilket är väldigt behändigt när objekten blir komplicerade.

Däremot så är det så att ALLT (vad jag kan se) som jag exporterar blir trianglar, alltså en kub som är 6 faces och 12 trianglar, blir efter importen till Blender 12 faces.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Min guide är väl i det närmaste att betrakta som en väldigt fri översättning av Hobbs utmärkta tutorials. Det var där jag lärde mig Blender först. Borde väl egentligen uppdatera den, men det finns så mycket bra videos på Youtube om hur man bygger i Blender som borde vara lättare att följa, så jag tror inte det är värt besväret.
Säkert inte, fast synd är det ändå!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nu är jag inte riktigt med? Man kan i TANE bara ha en UV-map (alltså varje triangel kan bara ha en placering på en textur). Notera att en UV-mappning inte alls är knuten till en textur! En UV-mappning talar bara om vertisernas position i procent mellan övre/under och höger/vänster kant på en textur, sedan talar man i materialet om vilken textur man ska ha mappningen till och vilken mappning man vill ha.
Vad jag gissar att du menar är att om man har två objekt och har mappat det ena objektet på en textur, hur ser man då var man mappat det när man ska mappa det andra objektet på samma textur, rätt?
Jag har oftast låtit Blender baka ut på texturen någon färg på de ytor jag har mappat. Dessa kan jag sedan använda i min grafikeditor för att veta var jag ska rita texturerna. Men det finns ett smidigare sätt att se mappningen som jag lärde mig i videon jag länkade till, se tips nummer 6!
Tänk om jag visste vad jag menade...
Jag är ganska säker på att det va något jag har läst i både din manual och i Blender manualen, men jag har säkert missuppfattat något och nu går det ganska bra ändå så jag får återkomma om jag kommer på vad det var som föranledde frågan.

Däremot så svarar du på frågan jag tänkte ställa men inte gjorde, hur ser man hur de olika facerna är placerade och åt vilket håll de pekar. Det där med bakningen är okänt territorium för mig, jag har bara snuddat i kanten på det än så länge. Jag har kollat på klippet du tipsade om och det fanns mycket matnyttigt även fast jag inte begrep allt.

Ett par undringar dock, går det att spara/kopiera/återanvända material/texturer/mappningar mellan olika blender-filer?
Och hur gör man i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag fick ditt mail, har bara inte hunnit svara eller titta på det. Du skriver ju så långt, så jag hinner bara med att svara på en om dagen!

Men denna TMD:n kommer alltså att hitta ALLA saker, även de som inte tillhör ditt signalsystem? Skulle ju vara utmärkt för att sätta ut på km 0 och verifiera distansen till alla kilometer- och 200-meterstavlor! Nu mäter jag för hand och sedan kör jag med en rälsbuss från km 0 för att kontrollera.
Ber om ursäkt för att jag skriver för mycket, men det är ofta svårt att dela upp samma ämne i flera berättelser.

Ja, TMD:n kommer att kunna hitta ALLA objekt utefter spåret, både på gott och ont, vilket kräver bra UI och filtrerings möjligheter. Du och LAn håller väl på och gör den "obsolete" innan den ens har kommit ut på marknaden än, med era idéer i tavelsystemet...
Men, som sagt, återkommer snart med mer info om denna tingest i signaltråden om det är av intresse!

Nu till lite om vad jag har pysslat med sedan senast, mycket handlar fortfarande om att lära mig arbetsgången och hur jag ska exportera/importera objekt mellan TurboCAD och Blender, men börjar få skaplig kläm på det nu. Under den senaste tiden så har det också blivit mycket testande med material och texturer i Blender. Jag tycker att det är klurigt, men även där blir det lite "aha" ibland och har lyckats lösa en del knutar.

Eftersom jag inte vill söva er med min tangentbordssvada så ska jag strax sluta detta inlägg med att visa lite bilder på det som har ockuperat det mesta av 3D-skapandet på senare tid, nämligen funderingen på egna objekt till mitt tavelsystem, då framförallt fästen som motsvarar verkligheten.

Bara för att visa hur det kan se ut så tog jag några bilder, dessa objekt är inte färdig scriptade eller "configade" utan är rena scenery objekt för bildtagnings tillfällets skull.

Telefon Fram Rör.jpgTelefon Bak Rör.jpg
Dessa två är sparade från preview i TANE. 350X350 tavla med rörfäste för D60mm.

Telefon Fram Ktl.jpgTelefon Bak Ktl.jpg
Detta är samma tavla men med den äldre varianten av fäste för kontaktledningsstolpe.

ATC Singel Fram.jpgATC Singel Bak.jpgATC Dubbel.jpg
Detta är en Balistavla, 200x350, med fäste på rörstolpe D60mm i singel och dubbel variant. Kanten ska dock vara gul, kanske även insidan, får spana!!

Som det verkar nu så kommer jag antagligen att fortsätta med tavel-byggandet med objekt för mitt system och tavlor runt ikring (tex balistavlan). Om det finns ett intresse så är möjligheten (risken!) stor att även många av de övriga tavlorna som finns blir gjorda efter samma mall.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat