Visa ett inlägg
Gammal 2016-08-02, 03:14   #12
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tänkte att jag skickar iväg lite bilder på några av de saker jag har infört i signalsystemet.

Den första bilden visar en utfartsblocksignal i kör med ett försignalbesked (den blinkar, jag lovar).
Ublsi - felsityp.jpg
Det första man kan se är att det är en stationssträcka utan mellanblocksignaler.
Vilket inte är något nytt, men alla kanske inte vet att det räcker med ufartsblocksignaler och motstående infartssignaler i ett linjeblock.
Jag har infört att man ser namnet på motstående blockanslutning, kan vara bra att veta om det inte funkar som man har tänkt sig eller bara för att det är kul att veta...
I informationsrutan kan ni se något som jag vurmar lite för, att ge information och hjälp till de som bygger. I det här fallet har nästa signal två eller tre fasta gröna sken och då borde den här signalen visa kör med två gröna blink. Oftast när en signaltyp inte stämmer överens med en tänkt signalbild så blir signalen stoppställd och sedan finns det en förklaring varför den visar den signalbilden. Det är ju inte säkert att byggaren har gjort något fel, kanske vill ha det så, därför ska jag försöka att beskriva orsaken till signalens status och ge råd där det behövs och finns möjlighet. I detta fall så valde jag att ge signalen ett restriktivare signalbesked, vilket även sker i fristående försignaler. Nackdelen kan vara att det kanske är svårt att upptäcka signaler som visar ett "mindre rätt" körbesked än om det visade stopp eller var släckt vid ett potentiellt felbygge. Vad tycker ni?

Nästa bild visar en infartssignal med en medgivandedvärgsignal och signalen visar tre fasta gröna.
Inf 3 gröna.jpg
Nyheten på den här bilden är medgivandedvärgsignalen. I svenolovs system så skapade man en master någon meter framför huvudsignalen som man skapade en slav till som vanligt. Nu vet inte jag hur han löste det programmeringstekniska men antagligen så bestämde avståndet emellan mastrarna om de hörde ihop.
Jag har valt att göra på ett annat vis, en master två slavar. Namnges på följande vis: master C 24, scenery-hsi (C 24), scenery-dvärg (C D24). Sedan när objektet är funnet så följer den med Hsi-beskedet eller fungerar som en växlingsdvärgsignal. Medgivandetavlan har jag inte bestämt än om den ska ha samma bokstav innan eller en annan, men principen blir troligtvis den samma. Allt sker automatiskt efter att objektet är skapat.

Nästa bild visar samma infartssignal men med två fasta gröna.
Inf 2 gröna.jpg
Nyheten här är information i avståndsrutan till nästa hsi.
Eftersom en huvudLJUSsignal i kör "länkar" till nästa huvudLJUSsignal om huvuddvärgar eller stopplycktor emellan inte visar stopp så tyckte jag att det vore lämpligt att ha med avstånd och namn till både det första objektet och till den signalen som huvudLJUSsignalen faktiskt pekar på. Allt för tydlighetens skull.

Sista bilden visar property-rutan för en dvärgsignal.
Dsi - property.jpg
Tpl-signatur och avstånd till signalobjekt eller vissa andra objekt som en växlingsväg kan sluta vid och även inforutan. I detta fall talar den om att en medväxel (troligtvis) ligger i avvisande läge.

Den lilla puppen längst ner (radiobutton) är en liten grej jag har lagt in för felsökning, inget att bry sig om!

I signalsystemet är det stopplycktor, linjeplatsfunktion och kopplade signaler kvar och en massa AI-beteenden, men det blir mera aktuellt i samband med Stationsautomater/TKL.

Jag ska rita en spårskiss så att det blir lite enklare (hoppas jag) att förklara/förstå vad jag pratar om i samband med Stationsautomater/TKL. Återkommer inom kort på denna kanal...

Alla frågor, kommentarer, förslag osv är välkomna...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat