Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-02, 16:11   #33
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag brukar inte visa så mycket bilder från byggets gång då det oftare går undan (på järnvägen) när jag bygger, då jag princip bara bygger om en gammal vagn eller lånar grunden från en vagn jag redan byggt. Men i det här fallet så bygger jag helt från grunden. Faktum är att till och med buffertarna (som är av en typ jag redan byggt två gånger tidigare) är nygjorda med den hittills högsta detaljeringsgraden jag gjort. Så jag tänkte visa lite mer i detalj hur bygget fortskrider. Kan alltid intressera någon kanske.

Numera kan jag verkligen titulera mig själv niträknare, har nämligen räknat nitar!
Har detaljstuderat bilder och markerat var alla nitar skall vara på texturen. Ni kan ju jämföra själva med bilder och se så jag inte fuskat någonstans! Detta ska senare bli en så kallad height map vilken jag kommer att konvertera till en normal map vilket är vad Trainz använder. Skall förklara detta närmare längre fram om det går som jag vill. Förhoppningsvis blir det värt arbetet!

Bifogad fil 75103

Bifogad fil 75104

Den gröna pilen på sista bilden pekar på ytterligare en pytteliten detalj som antagligen inte många tänkt på när de sätt Sa 1277 i modern tid. Det är en liten rund plåtbit som täcker för ett lite mindre runt hål i framskärmen på hytten. Detta är ett av två spår av lokets ursprungliga bromssystem. Loket har idag tryckluftsbroms både till lokets hjul och till tåget. Men vid leverans bromsades tåget av vakuumbroms och loket bromsades med ångbroms. Vakuumbromsen är alltså omvänd mot tryckluftsbromsen. Man suger ut luften ur bromsledningen och skapar ett vakuum för att lossa bromsen och höjer trycket till normalt lufttryck för att släppa bromsen. Fram till 1920-talet bromsades passagerartågen med vakuum medan godstågen var handbromsade. Detta byttes successivt ut mot tryckluftsbroms för alla tåg vilket påbörjades 1920 och var i princip klart under 1927.
Sa 1277 fick ångbromsen utbytt mot apparater för tryckluftsbroms system Knorr under år 1921 och hade därefter två bromssystem som kunde användas till tågbromsen fram till 1929 då vakuumbromsutrustningen togs ned.

Det lilla locket då? Jo, vakuumbromsen använder sig av ånga från pannan för att skapa vakuumet. Avloppsångan behöver sedan släppas ut, vilket man gjorde genom skorstenen för att bidra till draget igenom fyren och ångpannan. (Man gör likadant med avloppsångan från luftpumpen till tryckluftsbromsen, men igenom sidan på rökskåpet istället) Själva bromsapparaten var hopbyggd med förarens bromsventil på vakuumbromsen och satt därför i hytten. Avloppsångan leddes genom ett rör på förarens sida av pannan från hytten fram till sidan på skorstenen, där den försvann in i skorstenen till en ljuddämpare.

Jag har en bild på syskonloket SJ Sa 1275 med både tryckluftsbroms och vakuumbroms. Foto någon gång mellan 1921 och 1927:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ08106
Avloppsröret för vakuumbromsen är alltså det tjocka som leder från hytten fram till skorstenen. Det tunnare som går från domen till luftpumpen är ångmatningen till (tryckluftsbroms-) luftpumpen. Detta rör finns även på min modell som ju är i 30-talsskick och bara har tryckluftsbroms.

Den andra detaljen av vakuumbromsen som fortfarande syns är kopplingen för röret på skorstenen. Den syns på dessa två bilder:
https://absolutman.files.wordpress.c...9/dscn7911.jpg
https://absolutman.files.wordpress.c...9/dscn8076.jpg
Som ni ser sitter den dock på höger sida av skorstenen, vilket innebär att skorstenen sitter bakvänd på 1277 idag!
Jag ska modellera denna detalj också, men jag kommer att ha den på vänster sida, där den ska vara.

Nu återstår mera nitande för min del. Buffertplåtarna och ramarna ska få en omgång också!

Det ser VÄLDIGT bra ut
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat