Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-24, 14:21   #21
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Ungefär så ja. Den "gråa sektionen" innebär ju inte att där saknas data utan där är övergången mellan de två lutningarna, dvs vertikalkurvan.

När det gäller doseringen så tror jag att värdet i våra svenska track rules är baserat på defaultvärdet när dosering blev tillgängligt i simulatorn. Dokumentationen är ju ganska bristfällig så det fanns nog ingen större förståelse för hur man kunde experimentera med olika värden för att få till olika rälsförhöjning. Resultatet är som germundal sa att doseringen blir ganska svag, vilket stämmer OK i låga farter men mindre bra i höga.

Att blanda track rules för att få den perfekta doseringen baserat på STH kan säkert fungera på en sträcka som inte är så komplicerad och där man har stenkoll på vilken STH och spårtyp man vill ha så man slipper försöka ändra efter att spåret är lagt. Jag vågar knappt tänka på hur det skulle vara att bygga t.ex. spårområdet runt Tomteboda med olika track rules, men det är möjligt att även det skulle fungera om man är väldigt disciplinerad i sitt byggande (tänk tysk disciplin ).

En annan aspekt är att med större rälsförhöjning blir övergångskurvorna (easements) längre, och TS kan inte hantera rälsförhöjning om det finns några växlar inblandade (eller rättare sagt det går, men då blir det ett hack från plant spår till doserat och det blir inte bra alls!), så om man gör track rules med mer realistisk rälsförhöjning så finns risken att det ändå inte går att använda om det blir så att övergångskurvorna hamnar där man måste ansluta växlar. Kolla t.ex. på Forserum och Tenhult på Jönköpingsbanan. På båda stationerna går spåret i en lång kurva vars övergångskurva ligger precis vid växeln. Det här går inte att fixa exakt i TS utan man måste kompromissa. Antingen justera kurvan så att övergångskurvan övergår i rakspår innan växeln, eller ha en bit kurva utan easements kring växeln, följt av kortast möjliga raksträcka, följt av övergångskurva och cirkulärkurva, eller bygga hela kurvan utan rälsförhöjning.
Jag kanske skulle ha skrivit "odefinierad" i stället för "saknas data".

Jag har inte fått svar på mina uppföljningsfrågor till tyskarna men jag funderade lite på hur man skulle kunna kompromissa med endast en track rule för mindre pysseljobb.

Tyvärr så hur jag än försöker tänka så blir det fel. Tex om man skapar en track rule för STH 160 där minsta kurvradie motsvarar något som är realistiskt för STH 160 så kan man inte bygga kurvor med mindre radie (om jag har förstått det rätt) vilket uppenbarligen är ohållbart. Om man istället skapar en track rule som klarar lägre STH så får man bara realistisk dosering vid väldigt skarpa kurvor men istället för lite dosering på kurvor för STH 160 vilket då ger för kraftig sidacceleration och man blir kastad sidleds om man till exempel bygger en kurva som kräver 160mm rälsförhöjning för STH 160, eftersom denna radie är mycket större än minstaradien.

Den bästa kompromissen är kanske att skapa typ 3 track rules, en för typ 40 km/h, en för 80 km/h och en för 160 km/h. Då kan man bygga realistiska bangårdar/branch lines och även väldigt kurviga banor där STH är kring 80-100 (för A-tåg) och även snabba linjer. Men då kan man lika gärna bygga fler track rules (typ 40,60,80,100,120,140,160,200) och låta banbyggaren välja hur mycket kompromiss denne vill ha.

Vet du förresten vad "Curve to angle percent" betyder?
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat