Visa ett inlägg
Gammal 2020-09-21, 02:08   #11
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Finns inget enklare sätt än så som du beskriver men tänk på att de trianglar som skapas efter att man har använt join-verktyget. Blir dem för många så kan det orsaka spelkrascher (gjorde så för mig förr) så dem ska man ha så få som möjligt, t.ex. på växlar eller på långa raksträckor.
Tack! Jag importerade 30m SRTM-data till rutten och byggde efter den tillsammans med lutningsdata från https://njdbwebb.trafikverket.se/SeTransportnatverket men jag märket igår att SRTM-datan var fel så min startstation blev 5 meter högre än vad den är i verkligheten. Det är inget större problem om hela rutten är translaterad 5m men eftersom det verkar vara en artifakt som gav detta höjdfel så blir mina gradients fel om jag använder den höjden.

Jag hade redan byggt typ 10km spår när jag märkte detta och om jag försöker ändra höjden på stationen så buggar växlarna ur.

Finns det ett sätt att typ höja eller sänka alla spår i hela rutten? Jag vet att du i tråden om att använda samma koordinatsystem för alla Svenska rutter sa att höjd inte spelade så stor roll (om jag minns rätt) så från detta verkar det finnas ett sätt att höja eller sänka rutten. Har jag fel?
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat