Visa ett inlägg
Gammal 2021-06-07, 21:54   #118
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Exakt, med displacement menar jag att ta med alphakanalen i normal-mappen. Intressant med dina erfarenheter av det. Märkte att det var svårt att veta hur kraftfull effekten skulle bli när jag gick från Mixer till TRS2019, de har två helt olika tolkningssätt av höjden. Jag har inte hittat någonstans om det finns definierat hur stor en nyansskillnad i displacementmappen motsvarar i Trainz, men det kanske står någonstans så man kan räkna ut hur hög kontrast man vill ha.

Intressant att du tar upp fyren som exempel. Jag hade tänkt att ge mig på den snart också och skulle vilja ha den animerad på något sätt så att den flammar och gärna så att färgen ändras beroende på fyrens temperatur. Kollade på hytten till QR PB15 loket som finns med i simuatorn, som har snygga sådana effekter. Tyvärr är texturerna i .texture-format så det är lite svårt att se hur man har gjort. Där har man i alla fall scriptat för att få till flammorna tror jag. Ska kolla närmare där sedan. Vill minnas att det fanns något inbyggt att man skulle namnge meshen till något speciellt för att detta skulle ske automatiskt på gamla TRS2006-tiden, men det kanske man har slopat?
Hur har du gjort med fyren?

Jag har animerat och exporterat höger och vänster tanklucka samt kolboxluckorna som separata mesher. Animationen går från stängda vid frame 0 till öppna vid frame 29.
Sedan håller jag på med scriptingen. Jag stötte på ett problem där. När lastningen startar och stoppar så får man ett anrop från Trainz till lokets script som säger att en lastning håller på att sättas igång/stoppas som låter en göra saker som att starta/stoppa animationer eller rökeffekter, m.m. Det anropet skickar med en LoadingReport som ska innehålla vilken Queue som produkterna flyttas från och vilken Queue de flyttas till. Hade den faktiskt innehållit den datan så hade det varit trivialt att kolla om de flyttas till vatten- eller kol-queuen och bara öppna/stänga rätt lucka. Men tyvärr verkar så inte vara fallet, för den queuen är inte definierad (Eller satt till null som det heter). Jag ska undersöka saken närmare och kanske fråga om det på internationella forumet.
Men det går att lösa på ett lite krångligare sätt genom att man kollar vilka produkter som producern (vattenskastaren/kolbryggan/etc.) erbjuder och ser om det är antingen en water eller coal asset. När jag klurat ut hur jag ska göra kan jag naturligtvis dela med mig av scriptet här för de som är intresserade!
Om det är någon som har koll på något bra lok/tender där olika luckor öppnas beroende på om man lastar vatten eller kol, så får ni gärna säga till!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat