Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-20, 02:52   #42
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Nej, det blev inte som jag hade tänkt mig, av olika skäl. Men Totte hade ett antal besökare som uppskattade vad dom såg i alla fall.

Vi lyckades inte få med oss någon som kunde visa Trainz och jag tyckte det var viktigt att inte någon av de aktiva simulatorerna skulle lyftas mer än någon annan och då tappade evenemanget lite udd, så jag gjorde inte mer PR än det som fanns med i reportaget i tidningen Tåg, som publicerades lämpligt före evenemanget.

Det blev bara DTG:s simulator som visades, samt en ställverkssimulator som bönan ställde ut.

För mig gav evenemanget ändå en signal att man mycket väl skulle kunna ha denna exponering som tradition varje år i samband med säsongstarten vid NBVJ. Med fylligare PR på sociala medier är jag övertygad om att det blir en välbesökt tillställning och därmed bättre möjlighet till nya utövare. Viktigt att tänka på i sådana här sammanhang är att en enskild händelse såsom denna inte är receptet, utan det behövs att man väcker ett intresse som ger ringar på vattnet. En "ring" skapades faktiskt, som eventuellt kan göras något med.

Så totalt sett, ingen dundersucce, men inte ett helt misslyckande heller. Som jag ser det.
Jag hade tänkt att skriva innan evenemanget gick av stapeln men eftersom inlägget har lite av en privat natur så blev det inte av men också beroende på att jag inte kunde bestämma mig ifall mina åsikter va av allmänt intresse. Jag kunde förstås ha skrivit privat till dig Mazz men nu blev det inte så.

Jag "vet" att du känner lite av en besvikelse att inte Trainz-folket gjorde sig tillkänna i någon större omfattning och hade möjlighet att visa simulatorn.
Jag tycker dock att grundinställningen va bra, att inte promota någon simulator framför någon annan utan hobbyn som sådan.
Nackdelen med det är ju att simulatorerna skiljer sig ju en del åt och på en liten visning kan det ju vara svårt att få en överblick om vad som passar en själv.

När det gäller mina egna Trainz-möjligheter att visa något så är de närmast obefintliga bl.a beroende på det som står i min signatur. Det är mycket möjligt att det skulle kunna fungera okej att visa något på plats men jag vet också hur jag mår veckorna innan något "jobbigt" ska ske, även om jag tycker att det kan vara hur roligt som helst och jag har längtat till det, och det helvetet är inget jag vill genomlida, men ibland blir jag tyvärr tvungen!

Sedan tycker jag att det skulle kännas konstigt att visa något som man själv inte är ansvarig för, utan bara en grundläggande Trainz-simulator. Känns lite som att man skulle ta ansvar för någons annas arbete när ens egna projekt inte är färdiga än!
Sedan tror jag generellt att de flesta är intresserade av sitt hemlands objekt och då är det kanske viktigt att det finns svensk materiel att visa hos simulatorerna, helst välfungerande och verklighetstroget.

En sak som borde framföras är att det i alla fall finns en tågsimulator för Mac-användare!

Lite kortfattade tankar om den föregående och eventuellt kommande "happeningen".

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat