Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-15, 18:50   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Kul att du experimenterar med PBR!

Kopplen är gjorda av Lan och han har tyvärr inte längre tillgång till 3D-filerna till dessa koppel efter ett diskhaveri för ett par år sedan.
Jag fixade ju LOD på STL-koppel NG för ett par år sedan. I det fallet fick jag mesher av Lan som hade något program för att omvandla .im filer till något vanligt 3D-format. Ifrån dessa (oanimerade) mesher kunde jag sedan skapa LOD-mesher på flera olika nivåer. Eftersom jag har använt Blender och Lan körde 3DsMax är det näsan säkert att materialinställningarna varit olika, programmen emellan. Därav felet.

Jag har inte och kommer tyvärr inte ha tillgång till min gamla Trainz-dator, så jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig att fixa STLs koppelbibliotek är jag rädd.
Men jag föreslår två sätt du kan lösa det hela på:
1. Att du gör en temporär fix, genom att du klonar STL-koppel NG och byter ut mina LOD-mesher till några egna som bara är någon polygon som syns när kopplet är jääääättelångt borta. Detta gör ju prestandan sämre jämfört med min LODning. Du kan få till samma material som i Lans LOD0-mesh genom att granska denna i Trainz Mesh Viewer (http://trainz.shaneturner.co.uk/tuto...-mesh-viewer-2) där alla inställningarna på materialen kan visas. Då kan du försöka exportera från Blender och få till samma material-inställningar. Alternativt kan du använda en egen textur till din LOD-mesh, och då är problemet löst.
2. Du gör ett eget koppelbibliotek. Detta är nog det jag skulle rekommendera på lång sikt, då varken jag eller Lan är särskilt aktiva längre och kan fixa de fel som uppstår i STLs koppel-bibliotek. Jag ska försöka se om jag råkar ha Lans meshfiler på någon USB någonstans så kan jag maila dig dem om du är intresserad.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat