Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-28, 21:12   #37
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag ser förstås på detta utifrån perspektivet att jag har en rutt med hundratals signaler utplacerade, så om jag ska ha någon nytta av ditt projekt så måste

1) signalerna som redan finns i rutten fortfarande fungera och
2) nya signaler kunna användas tillsammans med signalerna som finns i rutten.

Ett sätt att lösa det är att de nya signalerna har script som är helt kompatibla med de gamla. En nackdel med detta skulle kunna vara att det visar sig att man inte kan få den funktionalitet man vill om man är begränsad i hur de nya signalerna ska programmeras. Men än så länge verkar det ju som att signalerna du jobbar på i grunden har samma script som de gamla, så de borde fungera tillsammans.

Ett annat sätt är att byta ut scripten för de gamla signalerna. Då kan man få ny funktionalitet för de signaler som redan finns placerade i rutten utan att behöva gå in och placera ut varje signal på nytt. Vissa signaler kommer man antagligen behöva gå in och ändra egenskaper för.

Jag körde fast ordentligt när jag försökte få DV4 att fungera utan att "fastna" när tåg har passerat. Möjligen måste man ändra i scripten för andra signaler så att rätt signalmeddelanden tillåts passera och inte "äts upp" av "fel" signal. Håller tummarna för att du kan fixa det!

Att få en användbar stopplykta skulle också vara trevligt. Som den funkar nu är det ganska begränsat var man kan ha den utan att det blir problem med andra signaler.

Sen finns det en massa andra signaler som vore kul att ha, men de kräver nog en del 3D-jobb och inte "bara" scriptning. Jag tänker på repetersignal, riktningssignaler, A-signaler, signaler med avvikande utformning (som söderut från Cst där det röda skenet är näst längst ner i en 5-skenare).

Som sagt, håller tummarna!
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat