Visa ett inlägg
Gammal 2017-03-19, 15:46   #10
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Det är nog en delförklaring att det är nästan viktigare med en bra CPU än bra grafikkort i TSW.
Frågan är hur mycket sanning respektive myt det ligger i det, dvs att "kör med en maxad CPU och använd ett mediokert grafikkort är bra."

När det gäller TS har jag läst just precis det i alla år, dvs det viktigaste är CPU medans man kommer undan med en billig GPU då dess betydelse anses mer eller mindre sekundär i sammanhanget. Av en helt annan anledning köpte jag ett Nvidia Titan X (Pascal) och plockade ur mitt gamla GTX980. Då kunde jag konstatera att med samma CPU som tidigare men nu med ett nytt grafikkort så var skillnaden i fps väääldigt stor mellan dom två korten.

Vad jag kom fram till var att "CPU är viktigare än GPU" är mer en myt än sanning och att den myten fortfarande lever och många vägrar att släppa den.

Sanningen är att CPU och GPU har betydelse. Det är lätt att lockas av att köpa en bra CPU och snåla med GPU:n då myten säger så, men då skjuter man sig själv i foten.

Jag skrev om det på UKTS men det blev pajkastning på en gång och jag blev ifrågasatt hur jag kunde vara så fräck att skryta om grafikkortet. Jag skröt aldrig utan ifrågasatte sanningshalten i myten.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat