Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-14, 00:01   #10
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Hej igen!

Jag gör ett försök att svara rakt på din fråga, ställ gärna frågor =)

Här är ett konkret exempel på ett problem som byggare stöter på. Jag vågar nog också påstå att det är här 90% ger upp. Se följande bild, den välkända Blueprint editorn. Det här är en XML historia där man kopplar samman resurser, data och sätter kontext på objekt. Det finns ingen manual för hur just det här programmet fungerar, men det mesta kan man lista ut om tiden finns. Hur detta egentligen fungerar är supertekniskt. Se länk till relevant kontext. Ser det svårt och komplicerat ut. Det är för att det är precis det =)

Nåväl, det är allt som sker i bakgrunden. Ett hinder blir således att byggaren måste ställa in och ange relevant data för att saker ska fungera i simulatorn. Det går att lista ut hur du får en ex, en plattform eller ett hus, det finns dessutom beskrivet på lite olika forum runtom på internet.

Men men, detta är bara ett av många exempel nybörjaren måste ta sig förbi utan möjlighet till mycket i form av hjälp. Lyckas man, som jag påstår mig ha gjort, ta sig förbi detta så kommer man till slut till (light) programmering. Rent tekniskt kanske programmering är att ta i, men det är nästan samma sak. Den dagliga byggaren är sannolikt inte en programmerare. Jag, som nu jobbat flera år med ganska komplicerad mjukvara, är inte intresserad av att återvända till TS-byggandet pga (förlåt att jag tjatar) att det helt enkelt inte är känt till oss hobbyister vika API vi kan använda. Tyvärr förblir mycket av "gobitarna" okända såvida inte DTG, utgivaren, gör dessa tillkänna.

Nu låter det som att jag är lite väl bitter (men det är jag inte ), vi kan faktiskt göra ganska mycket. Men det är väldigt mycket möda som går till saker som byggaren inte njuter av, strul. Det tar död på lusten.

Ett slupläderande: Byggaren är inte intresserad av allt det här bökiga tekniska delaren. Som du säger, varför kan jag inte bara ploppa in min buske eller perrong? Ska det vara så svårt? Det behöver inte vara det. Det finns jättemånga spel och program där detta är jättelätt (exempel är The Sims, Sim City, City Skylines, och många fler). Dem har, till skillnad från TS skaparna, satsat på att skapa ett community kring deras produkt. Detta gör inte DTG. Kika på flygsimulatorerna, de har ett ENORMT utbud av byggare och material. FSX, som kom för över 10år sedan är fortfarande glödande hett på forumen runtom internet. Se exempel här. Eller här, 197 sidor flygplan.

***

Jag tycker det är så synd att det är så komplicerat, för jag tror att för gemene man är det ganska lätt att ta sig an själva 3D skapandet. Det finns jättemycket sajter och ställen där man kan lära sig allt möjligt om det. Det är en kul hobby. Jag önskar att TSW blir nästa grej och ger oss hobbyister bättre verktyg och en mer öppen väg in i simulatorn. Vi får se

filepath1.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE

Senast redigerad av Kungsfisk den 2018-03-14 klockan 00:06.
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat