Visa ett inlägg
Gammal 2017-01-11, 23:55   #18
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Den lilla bilden visar en rätt ovanlig tavla, som populärt kallas för Tioöringen. Den betyder i princip "om 1000 m". Tillsammans med en msi jämte stationsbeteckning kan den i sällsynta fall användas som försignal. Om du skickar mig ett mail kan jag ordna den. Använd medlemslistan.

Du får svar fredag om en stora bilden.

Nisse
Inte alls ovanlig, finns på många ställen.

Betydelsen är:
Om den sitter på en huvudljussignal så betyder det att signalen inte automatiskt går till stopp vid fel på försignaleringen. Om signalen visar enbart "kör" ska föraren agera som att signalen visade "kör, vänta stopp".

Om en mellanblocksignal eller infartssignal (undantagsvis för msi och utfblsi) inte försignaleras av en fristående försignal så sitter tavlan under en orienteringstavla, ev. med tilläggstavla avstånd och/eller tpl-signatur, på försignalavstånd (normalt 800m-1000m) före huvudsignalen.
Då med betydelsen att lokföraren ska agera senast vid tavlan som om försignalbeskedet i den föregående huvudsignalen hade lämnats vid en fristående försignal på tavlans plats.

Men den används aldrig som en försignal, försignaleringen måste finnas innan tavlans plats enl senaste säo (TTJ).
I são från 2000 så står det att om det inte finns ett försignalbesked så ska föraren agera som att det är stopp i nästa huvudsignal, men den används inte som en försignal utan den talar bara om när föraren ska agera.

När det gäller den stora bilden så ska Mastern för (medgivande-) dvärgsignalen placeras ca 1 meter framför Mastern för huvudsignalen. Jag hade namngett dvärgen Tpl DSxx för att särskilja den från huvudsignalen Tpl xx, om det måste vara DS vet jag inte men bör ju vara ett unikt namn i alla fall. Scenery-signalerna döps med parenteser som vanligt.

EDIT: Såg att du hade de fyrkantiga TKL-mastrarna på bilden, ska vara samma typ som de andra signalerna.
DSI Master STL.jpg
Syns inga namn på objekten beroende på buggen som finns...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2017-01-12 klockan 00:27.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat