Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-03, 01:43   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Kan tillägga att man kan välja "upplösning" på bas-bordet också. 5m eller 10m. Men observera dock - om man redan har ett basbord på 10m och ändrar till 5m så kommer befintliga färgfält (marktexturer) att bli "kantiga" eftersom färgfälten fylls ut till 5m-områden.

Nu vet jag inte i vilken upplösning WNJ-banan ligger i, troligen 10m vilket är standard. Om man upplever att det blir knepiga färgkanter vid en test så kan man ju gå ur spelet utan att spara och återgå till senast sparade.

Så först av allt: SPARA INNAN du gör några tester/ändringar !!

Jag använde mig av 5m upplösning i Bensland överallt. Man ändrar befintliga 10m basbord till 5 m genom att först välja 5m och sedan klicka i basbordet någonstans med "lägga till basbords-knappen".
Funderade på att ta upp detta med 5m också, men kunde inte förklara det på nåt vettigt sätt, tur att vi har dig, benke! Ja, att använda 5m är verkligen att rekommendera, konstigt att det inte är standard i Trainz nu för tiden. Det blir mycket snyggare höjdskillnader, marktexturerna läggs mycket snyggare, särskilt om du ska ha marktextur under spåret.

Hoppas du kommer igång med Trainzandet snart också Mazz, är det några frågor, så försöker vi svara så gott vi kan!

Och lära sig allt om Trainz, det går nog inte. Hittar fortfarande saker jag inte hade nån aning om, och då har jag hållt på i över tio år nu...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat