Visa ett inlägg
Gammal 2021-12-08, 16:09   #149
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Slutar aldrig att förundras över dina grässlänter Rely, lyckas aldrig få till dem i närheten så bra när jag försöker själv. Kul att se bygget fortskrida!
Svarar på din kommentar här.

Tack för de vänliga orden!
Jag skulle ljuga om jag säger att det inte ligger många timmars experimenterande bakom vegetationen på rutten. Jag har lagt mer tid på att hitta och experimentera med marktexturer som smälter ihop bra än på spårläggningen.

Mitt "knep" är att försöka skapa mig en "fast" texturpalett och sedan försöka hitta vegetation som smälter ihop bra med marktexturerna. Utöver det så ägnas det mycket tid åt att forma marken (efter jag texturerat). Förutom blommor träd och buskar så använder jag TurfFX. Huvudsakligen så använder jag två längder på grönt gräs med lite olika värden och mellanlångt dött gräs och penslar där jag målat med grästexturer. En bra tumregel jag har när jag jobbar med TurfFX är att "Less is more" TurfFX ska "bara" ge gräset en 3D-effekt, texturerna ska stå för täckningen av marken.

Om intresse finns så skulle jag kunna göra en liten "instruktion" med alla steg jag tar när jag gör spårnära gräs.

Jag har fått önskemål om att visa hur jag tänker och bygger stationsmiljöer, kanske kan slå ihop bägge delarna.











__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat