Visa ett inlägg
Gammal 2020-12-17, 11:03   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard (Avancerad) Breakdown av statiska objekters .bin/xml-filer

Hejsan! I denna guide tänkte jag lära dig lite tips och tricks hur du ska hantera en objekts egenskaper när du t.ex. klonar den för en repaints och hur du kan skapa en objekt med hjälp av child objects. Jag kommer här ta fram några enkla exempel på hur du kan göra detta. Se till att göra backup på dina filer såvida du inte gör detta med TS-Tools. (TS-tools automatiserar det mesta gällande backup och serz.exe men jag använder notepad++ för dess redigeringsvy.)

I exempel 1 så öppnar jag filen ...\Assets\newS\sweden\RailNetwork\signs\sign-u.xml

Bild 1:
På rad 5 hittar vi: <Name d:type="cDeltaString"></Name>
Här kan man ge objektet ett internt namn. i newS skyltar så är de för det mesta tomma, men det kan vara bra att skilja dem åt.

Rad 9-15 så har vi <Localisation-cUserLocalisedString> följt av några språk. Dessa fält är för att visa vad skylten heter i objekt set-filtret i valda språk. Om simulatorn använder annat språk så är English standard. På vissa filer så har jag endast sett enlish varit ifyllt med ett namn. I mitt exempel så har jag döpt om objektet till SE Tavla U Blå, så det är vad man kommer se när man ska välja objektet och placera ut den i rutteditorn.

På rad 18 hittar vi <Category d:type="cDeltaString">eTrackInfrastructure</Category>. Denna definierar vilken kategori objektet ska synas i. Kategorier man kan välja emellan är (för objekt): eDomesticBuildings, eCommercialIndustrialBuildings, eFoliageWater, eStations, ePeopleAnimalsVehicles, eTrackInfrastructure, eClutter, eBridgesViaductsTunnels, eSounds & eMisc.

På rad 19 hittar vi: <ValidInScenarios d:type="cDeltaString">eFalse</ValidInScenarios>
eFalse = Listas inte när du redigerar i scenarioläget. eTrue = listas även i scenarioläget. Detta kan komma till nytta i vissa scenarier där man vill simulera ett banarbete och behöver tillfälliga skyltar.

Bild2:
På rad 46 så hittar vi GeometryID. Detta är filsökvägen till .GeoPcDx-filen som ska renderas i simulatorn. Skriv inte med filändelsen .GeoPcDx, istället ska [00] ange före filnamnet.

På rad 48 har vi Pickable, detta definierar om du kan klicka på objektet i editorläget för att flytta eller ta bort den. jag rekommenderar eTrue. Är den satt på eFalse så kan man inte välja objektet.
På rad 56 och 57 ska dessa sättas på 10 för att garantera att objektet alltid syns i simulatorn, även för användare som har satt sin detail level lägre än max. Detta kan vara viktigt att ha för signaler och tavlor som ska förmedla tågföraren något.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.JPG (177.4 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg 2.JPG (178.7 KB, 91 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2020-12-17 klockan 11:06.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat