Ämne: X2000 Projekt
Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-26, 12:22   #504
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Den frågan är inte alltid lätt. Ex, jag har ingen aning om hur jag skall göra med de stansade hålen i väggen och taket.

Det är flera tusen hål som hade krävt minst 16 eller 12 polys vardera...men det är så många hål att det inte går att få in på en vettig texturstorlek heller (dvs om man vill ha extrem detaljrikedom).
Dilemma.

Jag borde försöka göra mer ytor med den metod du beskriver Marcus, av den enkla anledningen att jag är rätt dålig på det, he he!
Vill bli bättre på det jag gör

Länkar en bild från Postvagnen. Talar om hålen ovanför sidofönstret. Dessa finns även i taket.
Jag skulle rekommendera att du gör som så att du mappar själva skalet för hytten i en separat texturfil, där du sedan kan ta med mindre detaljer så som hantag och liknande, saker som får plats i hålrummen för rutorna och liknande.
Sedan kör du den texturfilen rätt stor, exempelvis 4092pixlar, så får du rätt bra upplösning på sakerna.

I mina hytter har jag brukat dela upp innehållet i två kartor på det sättet.
Sedan ser det ju ut att vara mest en panel med Korrugerade hål i och inte en hel vägg, som på många andra lok.
Så då kan du ju köra panelen högupplöst i en karta tillsammans med andra detaljer.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat