Ämne: X2000 Projekt
Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-26, 10:26   #501
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Jag håller med om att en tekanna inte behöver ha lika många sidor som en cirkel (), men jag håller inte med om att 3d-knappar inte gör en visuell skillnad.

Säg att du flyttar dig höger/vänster i hytten, då kommer du att märka att knapparna bara är målade texturer.

Kolla på hytterna från skapare som AP_Waggonz och VirtualRailroads, många av deras knappar och reglaget är i 3d, och det gör en stor skillnad jämfört med till exempel DTG.

Även om man inte sitter och inspekterar knapparna i hytten så ger det en mycket högre känsla av "immersion" när hytten/omgivningen har fler "kanter".

Sen så undrar jag hur stor skillnad det gör för något så när moderna grafikkort om hytten har lite fler polygoner?

Det verkar ju vara omgivningen som är den stora prestanda-dödaren, det blandat med att programmet är 32bit gör ju att datorn måste ladda från hårddisken varje ny tile
Mitt resonemang är mer som så här, att polyoner som endast kommer synas ordentligt ur en viss vinkel är onödiga polygoner, om man likväl kan tecturera dit det.
Till exempel kan man bara en Ambient Occlusion på telefonen som den är nu och sedan ta väck knapparna i 3D:n och texturera dit dom, och ändå få ett snyggt resultat.
Och då spara några polygoner som kan användas på annat håll.
Det samma kan egentligen sägas om felsökningstablån på vänster sida av förarbordet.
Den är egentligen bara en platt plastskärm med en rund utstickande knapp för test utav tablåns funktion.

Om man planerar sitt polygonantal kan man använda det på ett smart sätt.
Nu tycker jag att Kungfisk har lyckats rätt väl med det för att ha brukat 30k polygoner till hytten.

Jag vet också att en hytt innehåller otroligt många detaljer man vill få med för inlevelsen av det hela.
Och det är faktiskt inte bara själva modellen som gör det hela.
Utan kollar du på till exempel modeller från Waggonz, så är det mycket texturarbete bakom det hela med.
Rätt högupplösta texturer där till.
Och i många avseenden kan det vara värt att offra några polygoner och kanske hellre texturera hytten i ett par relativt stora texturkartor.
Men det där är en avvägningsfråga varje konstruktör får göra själva.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat