Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-11, 18:16   #26
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har tittat lite närmare på äldre lutningsstolpar - men blir inte glad, tyvärr.

Först och främst: det här handlar om komplicerade signal - Thomas N:s ursprungliga signaler (moderna och äldre) bostad av 28 cdp-filer. Det ger en bild av vad Svenolov och LAn gett sig i kast med.

Problemet, som jag ser det, är hanteringen av upp- och ner-pilar - inte bara av scriptets hantering utan även den egna. Det är lätt att gå vilse, det är lätt att det blir fel. Det tar tid, med åtföljande huvudvärk, att lägga ut en stolpe.

Problemet ligger i hanteringen av pilar och så kallade dolda texter. Thomas/Ekan går rakt på; skriv in promilletal och meter. Pilar upp och ned är ett tillval.

Detta kräver, gissar jag, komplicerad script vilket är väl mycket begärt.. Kanske en tänkbar åtgärd tills vidare är att ta bort pilarna. Om en vinge visar 15 grader uppåt behöver man väl inte ha pilar som visar upp.

Trots min dåliga syn - ögonoperation om 14 dagar, hurra! - ser jag lätt skillnaden mellan 0 och 15 grader.

Så mitt förslag: Ta bort pilarna så kommer den äldre lutningsstolpen inte se ut som i de bifogade bilderna av fram- och baksida.

Svenolov: Har jag gått vilse i konfigrutan så är det inte mitt fel.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg baksida.jpg (129.3 KB, 125 visningar)
Filtyp: jpg Framsida.jpg (142.0 KB, 122 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat