Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-09, 03:42   #42
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dags för lite järnvägsorientering!

Dags för del tre, och den sista(!) delen i både taveldelen och i trestegsraketen: Orienteringstavlan(OT) även Förvarningstavlan(FvT) finns med på ett (stort) hörn.
OT-gruppen har den överlägset största förändringen hos samtliga tavlor där införandet av baliserna är en orsak till det, men en större orsak är ett delvis annat sätt att arbeta med tavlorna. Personligen, lite jäv(l)ig är man ju, men jag är väldigt nöjd med hela tavelpaketet men kanske mest med Hastighets- och Orienteringstavlorna.

Trestegsraket del 3 OT del1.jpg
Vid utplacering av en OT så ser den ut som på bilden, innan tavlan är påverkad så finns det också fem stycken baliser synliga.

Orangea rutan
En OT orienterar alltid för något, så den första tilläggstavlan bestämmer Orienteringstavlans funktion. När länken för den första tilläggstavlan klickas så kommer rutan nederst till höger upp i bild. Där kan man välja vilken tavla(funktion) som OT ska ha och därefter så bestäms övriga möjligheter för tavlan.

Trafikplats och Hjulskadedetektor
Dessa två tavlor fungerar så att efter att den första tavlan är vald så kan man välja en avståndstavla som tillägg. Avståndsvärdet väljs från en lista.

V-Tavla
Till V-Tavlan kan man välja "Inskränkningstavla". Den tavlan inskränker (begränsar) OT:s betydelse till det som framgår av tavlan, man kan välja två typer av inskränkning, "Mot..." och "Spår#".

Trestegsraket del 3 OT del2.jpg
På bilden syns de olika valen som nyss beskrivits.

Orienteringstavla för Huvudsignal
Nu börjar det hända lite grejer!

Trestegsraket del 3 OT del3.jpg
Bilden överst till höger visar en grundplacerad OT-Hsi.

Orangea rutan
Här kan man se att "Huvudsignaltavlan" är vald som första val och att även OT har informationstext om man klickar på frågetecknet.
Rensning av tilläggstavlorna möjliggör även byte av OT:s funktion.

Röda rutan
ATC-beroende existerar inte för dessa tavlor, ej heller för de tre tidigare. Lutnings-värdet är endast för att det går! Avståndsvärdet används för att ställa in avståndstavlan.

Gröna rutan
Här syns en knapp som inte har funnits förut: "Sök första målpunkt", genom att klicka på den så görs en sökning utefter spåret till ett giltigt objekt är hittat.
I den översta gröna rutan så är ingen sökning gjord, därför inga visuella data.

I den mellersta gröna rutan så är en sökning gjord och namnet på objektet syns. Avståndet och lutningen kan utläsas till det funna objektet i den röda rutan.

Ett giltigt objekt är en signal som har mitt script kopplat till sig och är en HuvudLJUSsignal med funktion som Mellanblocksignal eller Infartssignal. Eventuellt så kommer även övriga signalfunktioner att vara giltiga.

När en korrekt signal träffas på så ställs tilläggstavlorna in automatiskt.

Ljusblåa rutan
Här har sökningen hittat en Infartssignal inom ett korrekt avstånd.

Blåa rutan
Här har sökningen hittat en Infartssignal inom ett avstånd som kräver en tilläggstavla för avstånd.

Nu är det säkert någon som knorrar och hävdar att jag har sagt att tavelsystemet ska gå att använda fristående. Och tyvärr så har den knorrande rätt... Så hur ska vi lösa det?
Jo, vi tillåter sökning mot ogiltiga objekt också! Skälet till detta är inte bara att kunna använda OT som fristående utan också att kunna söka förbi signaler som inte hör till mitt system, t.ex signaler som hör till STL:s vägskydd.
Trestegsraket del 3 OT del4.jpg
Gröna rutan
Skillnaden blir att när sökningen träffar på en signal som INTE är mitt objekt så kan man fortsätta sökningen genom att klicka på "nästa målpunkt". Om en signal som är mitt objekt hittas så avslutas sökningen annars så kan man fortsätta att söka.

Vid sökning mot en generisk signal så ställs avståndstavlan in automatiskt. Vill man ha en tilläggstavla för "Tpl Signatur" så väljer man det från listan på position två(Ljusblåa rutan) och söker tills rätt objekt dyker upp!

Sökning av objekt:
Sökningen följer växlarnas lägen, jag tänkte möjliggöra sökning förbi medväxlar i avvikande läge (som jag använder vid tågvägssökning) men valde bort det eftersom det kan göra sökningens resultat förvirrat. Sökningen slutar om spåret slutar, medväxel i avvikande läge eller om avståndet är för långt, ibland även om ett felaktigt objekt är funnet.
Vissa sökningsresultat resulterar i ett felmeddelande, som synes på den nedersta bilden.

Va detta allt?
Det är säkert någon som tycker att jag har missat något? Är det inte ett val som saknas för Orienteringstavlan?
Lägger in en bild för er att begrunda...
Trestegsraket del 3 OT del6!.jpg
Vad är nu detta? Kanske det som saknas i den första bilden... Hastighetstavlan!

Lägre hastighet
När en OT placeras ut enligt den första bilden och ingen tilläggstavla är vald och en sökning startas så blir OT:s funktion "Orienteringstavla för lägre hastighet".
Tavlorna som visas på bilden finns på samma position och är inte flyttade utan systemet sköter om vilka tavlor som ska visas automatiskt. Här kan man också se några av de olika punkterna som sökningen avslutas vid och dess felmeddelanden.

Men låt oss gå igenom förfarandet lite mera i detalj...
Trestegsraket del 3 OT del5!.jpg
Ett par kommentarer om planritningen. Dubblering av balisgruppen vid den första OT (FvT) sker när hastighetssänkningen är större än 40km/h. OT som placeras på ca 1000m och har föregåtts av en FvT har normalt ingen balisgrupp.
Avstånden är hämtade från tabeller för förbeskedsavstånd (är inte nödvändigtvis helt korrekt projekterat!), planer finns på att lägga in något hos OT, Ffsi och Fsi som hjälpmedel.

Nu tänker jag gå igenom hur man bör bygga för att det ska bli så enkelt som möjligt. Man bör(ska) alltid bygga inifrån och ut, HT -> OT (-> FvT).
Att namnge objekten på ett tydligt vis kommer här visa sig vara väldigt bra!
Det spelar ingen roll i vilken ordning som HT-grupperna placeras ut. På bilden visas två av HT-grupperna, den längst till vänster glömdes bort...

Vid utplacering av OT så får man ta reda på vilka avstånd som de ska sitta på, jag har planer på lite hjälpmedel men tror inte att jag hinner få med det till Tavel-släppet. När OT är utplacerad så klickar man på "Sök första målpunkt". Bilderna till siffra 3 visar hur sökningarna blir, där bild 3b är den som jag letade efter.
Om inte avståndet för OT är där jag förväntar mig så får den flyttas och då måste sökningen göras om för att få ett korrekt avstånd.
Som synes på bilderna så har jag namngett OT(FvT) direkt till vad jag vill att de ska heta. Detta gör att det blir lättare att hitta rätt objekt, speciellt om det är många tavlor eller flera sökvägar som är möjliga.

När jag har hittat rätt objekt på rätt plats, och namngivit den så stänger jag propertyrutan.

Nu valde jag att placera ut OT för "U HT 140K2" direkt, man kan också fortsätta med FvT för "90K1" och göra klart den. Bild 4a visar hur OT ser ut innan första sökningen och 4b den funna tavlan.

Om förbeskedsavståndet mellan OT och HT överstiger 1299meter så ska det finnas en Förvarningstavla på minst 1300meter innan HT. När man fortsätter sökningen och avståndet ökar så ändras OT till FvT automatiskt. Bild 5a visar OT:s utseende vid första målpunkt och bild 5b vid den nästkommande (korrekta) målpunkten.

Orienteringstavlans inställningar:
En OT ska visa samma besked som motsvarande HT, därför så finns det inga inställningar som förändrar OT:s funktion, man kan endast lägga till lutningsinformation mot målpunkten. ATC-beroendet bestäms av HT:s inställningar.

Ni kanske har sett att det hos Förvarningstavlan finns en "check box", den finns till för att möjliggöra att verkligheten följs! Jag skrev tidigare att normalt så finns det inte baliser vid en OT som kommer efter en FvT. Eftersom en OT som står på Förbeskedsavstånd och pekar mot en HT med baliser MÅSTE ha baliser så ville jag inte tillåta att baliserna kunde tas bort. Men samtidigt så ville jag att en OT som fanns mellan en FvT och en HT inte behövde ha baliser.
Därför finns den knappen. Det är bara den första OT som hittas som länkas till FvT.
Baliserna hos en OT går endast att påverka om det finns en länkad FvT!

Trestegsraket del 3 OT del7.jpg
Övre delen av bilden ovan visar hur det fungerar. Om OT tas bort så blir det en varning, som i den nedre bilden, hos FvT. Om FvT tas bort så blir det ett felmeddelande och OT:s ATC-beroende återställs. Vid ny eller fortsatt sökning återställs den länkade tavlan.

Den nedre delen av bilden visar hur tavlorna ser ut som planritningen är ritad. Genom att rotera "U OT 90K1" så kommer den obligatoriska OT mellan FvT och HT saknas, och då ser det ut som på bilden.

Den sista bilden visar 3st "specialare"
Trestegsraket del 3 OT del8.jpg
Innan en gräns mot outrustat område ska det finnas en balisgrupp som kallas OTG, den ger en övervakningshastighet inom det outrustade området. Om hastigheten sänks ska det finnas en OT (FvT) bredvid balisgruppen, som på bilden överst. Om hastigheten är lika eller högre räcker det med endast balisgruppen, den typen av OTG finns i "HB Balisgrupp".
OT visar det beskedet som finns vid HT, men eftersom hastigheten som ska övervakas inom området kan vara högre än tavlans hastighet så kan man välja en annan övervakningshastighet, dock ej lägre än vad HT visar. Detta syns i de ljusblåa rutorna.

De andra två bilderna är väl ganska självförklarande.
Röda rutorna
Frågetecknet ger extra balisinformation.

Sökningarna som man gör hos OT ställer in tavlor och eventuell balisinformation automatiskt. Mycket av det som jag har visat och berättat hanterar den inbyggda balisinformationen men uppbyggnaden av tavlorna gör att de blir mycket lättare att använda än om man skulle ställa in varje tavla för sig, så minimalt med pillande hoppas jag på...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat