Visa ett inlägg
Gammal 2020-05-01, 13:07   #71
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Lite om hur jag byggt&bygger. Mycket av följande är sådant som de flesta av oss redan känner till, men en och annan nybörjade kanske kan få tips:

Benland Island har nu fått (nästan) alla baseboarden nu. Från början satte jag bara ut basbord längs med sidorna av spåret. Men det räckte inte. Man såg sidorna på andra basbord och det störde, tyckte jag. Så jag fyllde i hela ön med basbord.

Sedan började själv skulpterandet av höjder. Höjde marken rejält där det ska vara berg. Exempelvis 800 m. Sedan "målade" jag marken runt omkring till 750 m. Lade till ytterligare en kant på 700 m och så vidare. Sedan flackade jag ut, jämnade ut, kanterna så det blev en sluttning.
På en de flesta ställena blev det inte jämnt sluttande, men det var okej. Berg är ju heller inte jämna i kanterna, eller hur.

På två basbord i kanten av hela ön skapade jag "moduler" av landskapsbitar. Dessa moduler kopierade och klistrade jag in på platser i landskapet. Exempelvis en liten by som jag senare ska modellera om så de inte blir likadana över hela ön. Nu är de mest som "en markering" var byn ska ligga innan vägarna dras dit.

På "modulbasbordet" finns också några fält med skog och äng. Dessa kopierade och klistrades in på fler ställen på ön. Går snabbast att skapa en stor skog på det viset.

Stora fält och åkrar skapades på samma sätt. Kopiera flera stora fält som en stor bit och klistra in över ett stort område.

På följande bilder ses lite av det pågående skapandet av ön. Än så återstår mycket att göra innan jag sätter in resurserna på själva järnvägsnätet. Jag vill skapa byarna, vägarna och landskapen längs med rutten först. Sedan kommer jag att se över järnvägen och sätta ut signaler, namnge växlar och sådant.

Mer om detta senare.
Hälsningar
Tack för tipset om moduler för skog och åkrar! Jag tillämpar nästan samma metod på Malmbanan fast jag kopierar olika delar och roterar från skogen för att få variation och "rätt vinkel" på skogen jag bygger.

Jag har dock "alla" dom träd och buskar jag brukar använda utplacerade på ett ställe för att snabbt kunna hitta just det trädet eller busken jag vill ha på en specifik plats.

Jag ser fram emot fler uppdateringar och tips från dig och din rutt!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat