Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-22, 20:58   #59
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Bo3 är vagnen som på 20-talet byggdes om till Bo4, som vi såg i förra etappen. Vagnen är en andra/förstaklass sittvagn(dessa var alltså ej bäddbara) som byggdes i 38 exemplar mellan 1902-1907.


Bo3 1377

Jag har grävt lite djupare i mysterierna kring målning av personvagnar före 1924. Som jag tidigare sagt så målade man förstaklassvagnar i ultramarinblå, andraklass i lokomotivgrön (som vi ser på bilden) och tredjeklass med caput mortuum (röd, som Co1 och Co5). Men man beslutade 1901 att alla vagnsavdelningar som användes som både förstaklass och andraklass i blå färg. I kontrakten för Bo3 så skulle de första 7 vagnarna vara blåmålade och alltså kunna gå som förstaklassvagnar, resten gröna och enbart vara för andraklass. Men i december 1906 så bestämdes att alla Bo3 skulle målas om i blå färg och få vändbara skyltar för att kunna ändra mellan 1 KLASS och 2 KLASS.
På mitten av långsidan kan vi dessutom se riksvapnet som fanns på alla vagnar fram till 1905.
Denna vagn, nummer 1377 levererades 1903 av Aktiebolaget Södertälje verkstäder och såg alltså ut på detta sättet fram till några år efter 1906 (det kunde ta ett par år innan man gjorde tillräckligt stora revisioner för att måla om hela vagnen).
Jag kommer även att göra en blåmålad variant utan riksvapen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat