Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-18, 22:36   #158
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
För att citera Lan, nog är du en en fena på att bygga snyggt & realistiskt, sagt i underkant .

En sak som slår mej dock, när man ser på bilden, tycker att hjulen (drivbogg) ser lite väl stor ut.
Synvilla, eller beror det på bilden, eller....?
Tackar! Framhåller dock att både du och LAn bl.a. har superfenor vad gäller fina och realistiska byggen!


Det är kanonbra att få lite granskning av de grejjer man gör, man blir lätt hemmablind. Så, jag nyfiken kollade upp hjuldiametern på drivhjulen och de ska enligt boken vara 1.530 mm. I 3ds-modellen placerade jag ut en cylinder med den diametern och jag konstaterar att det är nog rätt diameter på hjulen. Cylindern har många polygoner och är placerad precis över halva hjulringen, så de små "pluppar" som syns är hjulets spetsar av dess polygoner. Jag tyckte också när du påpekade det att det såg för stort ut, men det jag tror man synmässigt lurar sig på är att hjulringarna är onormalt rena. Ganska snart antar ju hjulringar ungefär samma patina som ekrarna och underredet och då tror jag man blir mer van vid hur det ska se ut. Om man kollar hur hjulkransen bryter korgen, så stämmer nog modellen jämfört med Du-loket i Sala på bilden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg D_hjulkoll.jpg (81.6 KB, 492 visningar)
Filtyp: jpg D_sida_Sala.jpg (104.8 KB, 492 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-01-18 klockan 22:39.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat