Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-10, 00:55   #39
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det börjar bli dags för en liten statusuppdatering igen på detta projekt.

Har sedan sist nästan UV-mappat färdigt alla smådelar. Har i princip bara rören kvar, vilket är snabbt gjort sedan.
Har gjort en grundläggande texturering på hela loket också. Det här med PBR är ju spännande och lite annorlunda mot hur man normalt målar texturer. Det är svårare, men ger bättre resultat. Jag har fyra texturer vilket jag berättat tidigare om; en albedo/diffuse med färgen på ytan, en normalmap (bumpmap just nu) som beskriver ojämnheterna i ytan, en roughness som beskriver hur skarpa reflektionerna är och till sist en metalness som beskriver om det är en metallisk eller dielektrisk del av ytan.

Metalness behöver man inte måla så mycket på, eftersom det mesta är dielektriskt. Men det betyder i alla fall att jag måste måla synkroniserat på tre olika texturer/lager samtidigt, vilket är lite klurigt. När man gör PBR-saker till moderna dataspel använder man ofta specialprogram där man "målar" med material istället för att måla texturer. Så man väljer att måla rost och så drar man med den digitala penseln över ytan direkt på 3D-modellen och vips så ändras alla texturlager automatisk av programmet och man får snygg rost. Dessvärre vet jag inte om några sådana program som är gratis, så jag får nöja mig med att "måla" på det gamla hederliga sättet vilket är lite pilligt, men ändå ganska skoj!

WIP12.jpg

Detta är alltså hur loket ser ut just nu. Lite som det kanske såg ut vid leverans, med skinande detaljer och inte en smutsig fläck någonstans. Sedan kommer jag att smutsa ned loket med oljefläckar och mera små ojämnheter för att göra det mer naturligt. Men först tänker jag nog börja bygga på interiören.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat