Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-03, 12:47   #82
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Tack Totte!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Verkligen storslagna scenerier! Ursnyggt!

Använder du någon banprofil för att få till höjden och lutningen på spåret rätt? Har själv märkt att DEM-kartorna inte alltid är helt korrekta i höjdled om man jämför med banprofiler, så man får justera landskapet i efterhand.
Tack!
Jag försökte det ett tag men det blev väldigt knasigt på en del ställen då jag "fuskar" lite för att kompensera för begränsningarna i Trainz. T.ex. så kommer alla driftplatserna vara helt horisontella och det är dem inte i verkligheten. Men att försöka få KTL att bli bra på en bangård som lutar i Trainz är inte bara svårt, utan nästan omöjligt. Dessutom är, precis som du påpekar höjddatan fel på en del ställen i DEM-kartan och för att slippa göra allt för stora ingrepp i landskapet försöker jag anpassa spåret efter DEM-kartan så gott det går men samtidigt försöka hålla mig under 20 promilles lutningar (Helst under 17, men det är svårt på en del ställen). Mellan Abisko och Björkliden är det endast över 10 promille på enstaka ställen. Det har i sin tur lett till att lutningarna mellan Björkliden och Kopparåsen ligger på 10-20 promille hela vägen för att kompensera för det. Såhär i efterhand borde jag kanske ha lagt mer tid på att försöka få lutningarna rätt från början och arbeta fram en metod som funkar i Trainz. Så upp till Riksgränsen kommer lutningarna att avvika från verkligheten, men ha en ganska trovärdig geometri. (Hoppas jag, det får ni som sedan laddar ner och prövar rutten avgöra.)
Från Abisko ner mot Kiruna ska jag igen försöka undersöka om jag kan implementera realistiska lutningar, då banan mellan Abisko och Kiruna har andra förutsättningar än Abisko - Riksgränsen vad gäller landskap.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat