Visa ett inlägg
Gammal 2002-10-22, 09:44   #36
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Men som sagt, vilket bolag som helst, franskt, svenskt eller från USA skulle göra likadant, tyvärr.. Det är som dom privata vårdföretag som försöker bedriva vårdhem och få vinst.

Tycker det har blivit mycket bättre sedan Connex tog över:
1 - Vagnparken har snabbt blivit uppgraderad
2 - Stationerna renoveras snyggt i en rasande takt (nya spärrarna vid Gullmars är suveräna)
3 - Väldigt mycket personal ute bland tågen, man för korrekta svar och ett vänligt beömötande
4 - Det är väldigt billigt med månadskort, jämför med andra storstäder eller andra ställen i Sverige så kanske ni förstår hur mycket service man får för 500, för att inte tala om de som kan köpa terminskort...

Som bobjörk beskriver det, så spelar det nog ingen roll vem som driver verksamheten. Så länge dom bara är ute efter att gå med så mycket som möjligt i vinst på det hela. Kan bara säga att jag har kört buss sen 1986 och under den tiden som SL drev verksamheten så var man väl lite bortskämd. Regleringstider på 20-25 minuter ibland, så trafiken har väl egentligen blivit mer effektiv men tyvärr har det slagit över alldeles för mycket åt fel håll och nu är det bara frågan om minuter. Och är man då sen till ändhållplatsen, så blir det sen avgång därifrån med följd att trafikanter missar sina anslutningar på andra håll. Vilket i mina ögon är en fruktansvärd dålig service när man kör med så små marginaler, men mycket sparade pengar för bolagen som slipper sätta in en extra tur och sparar en buss eller ett vagnståg plus personal på trafikanternas bekostnad så att dom missar sina anslutningar.

Sen som svar på Jontes inlägg.

1. Då anbudstiden brukar ligga på 5-6 år med möjlighet till förlängning. Så är inte bolagen så pigga på att lägga ner en massa pengar på inköp av bussar och tåg. Då dom inte vet om dom kommer ha kvar verksamheten 5-6 år senare. Så tåg och bussar hyr dom av ett annat litet bolag inom SL, med ansvar för underhåll. För annars kanske dom står där 5-6 år senare med en massa tåg och bussar om dom förlorar anbudet vid nästa upphandling och dom nya vinnarna inte vill ha deras vagnspark. Så vagnparken är inte Connex utan den är inhyrd från SL.
2. Samma sak där om jag inte tar fel. Hyrs av ett annat bolag inom SL som ansvarar för underhållet av stationerna och dom nya spärrarna står beställaren för SL (Landstinget) för att försöka göra det svårare för fuskåkare.
3. Kan jag inte uttala mig om. Då jag inte åker kommunalt privat. Får nog av det jag gör på jobbet.
4. Det är inte Connex eller nått av dom andra bolagen som sätter priset utan Landstingspolitikerna och tur är väl det annars skulle det kosta skjortan att åka kommunalt. Den enda verksamheten som gick ihop för några år sedan var flygbussarna och fick dom privata bolagen sätta priset så vet i katten var det hamnade.

Bengan.

Bengan besöker inte forumet just nu