Visa ett inlägg
Gammal 2008-01-08, 18:03   #42
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Svenolov.

Tog en titt och testade ditt demo vid plankorsning. Detta är verkligen efterlängtat från min sida.

Några frågor.

1. Avståndet är 50 meter nu. Tyckte jag läste, att man själv skulle kunna ange avståndet. Har kikat och försökt hitta var man ändrar, men hittar ingenting. Antar att det beror på, att det bara är en Demo än så länge.
Är det ett rätt antagande?

2. Har du provat med dubbelspår. Kommer i nuläget inte på, om det sitter en V-signal för varje spår eller om den brukar hamna mellan spåren vid dubbelspår.
Om det nu bara sitter en mellan spåren. Säg att vi placerar V-signalen till höger om vänsterspåret. Då styrs den signalen, bara av tåget på vänsterspåret. Går det att skripta till med en trackmakers på högerspåret, så att signalen även kan påverkas, fast den sitter på vänsterspåret. När man är på väg mot plankorsningen på högerspåret. Gjorde ett försök med döskallarna och med dom, så var det inga problem. Var bara att fortsätta att döpa dom vidare (Cr0)3 & 4. Samma sak med dom mot biltrafiken, om man nu råkar ha en korsning tätt inpå övergången. Om det räcker med en V-signal till båda spåren i vardera riktning och att det går att styra med trackmarkers, så verkar det inte vara så krångligt.
Om man är tvungen att ha 2 V-signaler, en till varje spår. Hur fungerar dessa då i verkligheten. Ger båda vitt sken när bommarna är nere eller är det bara för det spåret som tåget kommer på. Tror att båda lyser med vitt sken då, har för mig att det är så med döskallarna iallafall. Går det att skripta, så att den andra V-signalen också påverkas oberoende på vilket spår man kommer på.
Har helt noll koll på skript.
1. Rätt antagande. avståndet till tåget ska man själv kunna bestämma. Default kommer att bli c:a 100 meter före V-försignalen, om en sådan finns. Dessutom kan signalen styras från andra objekt via meddelanden.

Som det fungerar nu kan man länka två stycken V-signaler. Funktionen blir en OR-funktion (om vi ska prata logik), d.v.s. om någon av signalerna slår om till kör, slår den andra också om.

I och med att mina skript (klasser) tillåter länkning av s.k. mastersignaler, behövs inga trackmarks. V-signalen är en mastersignal och det är även den osynliga signalen som styr scenery object. Det betyder att man placerar ut V-signaler där dom ska vara, och osynliga signaler där det behövs, och länkar ihop dessa.

EDIT: Under punkt 1 kan tilläggas att signalen också sänder speciella meddelanden, som t.ex kan stänga/öppna grindar/bommar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 21:55.
svenolov besöker inte forumet just nu