Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-16, 22:24   #69
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Arbetet med den nya ön, Bens Island, fortsätter. Som synes av kartan så är ön som en oval och järnvägen är planerad att följa runt ön. Men med en tvärlinje så hela linjen ser ut som en 8.
En regel säger att man numrerar växlar och signaler enligt principen jämna nummer på upp-spåret och udda på ner-spåret. Då linjen är rund så finns det egentligen inget upp-ned-spår. Men jag löser det genom att säga att det är jämna numer på medsols och udda på motsols.
Hur gör jag då med tvärlinjen? Jag löser det med att göra ett dubbelspår på den sträckan. Då blir det ju ett "upp-ned-spår".
Eller också kan man se "åttan" som två rundspår, som går intill varandra på mitten. Så jag fortsätter med principen medsols-jämn och motsols-udda.
Funderar starkt på att lägga huvudstaden (Rubia City) i Rubialand på norra kusten. Byter/skiftar med Val Harbour. Anledningen? Då blir det mer meningsfullt att använda dubbelspår över bergen, mellan huvudstäderna.
Fortsätter med att skapa landskapet först och tar det spårtekniska sist. Skriver här igen med en ny rapport längre fram.
Och jo, jag har beslutat att bygga i Trainz 2019 och inte i TANE. Det finns trots en del kritik också fördelar i det nya.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ben island stationskarta.jpg (113.7 KB, 104 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat