Ämne: HB Vägskydd
Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-04, 20:51   #11
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tack Otto!

Ringklockor
Jag har spelat in egna ljudfiler för klockorna (och en del annat) som säkert kommer att användas. Samplingsfrekvensen på klockorna i STL:s system är 11k medan en del andra ljud ligger på 22k, jag kommer säkert att använda den högre siffran, om det är någon idé att gå upp ett snäpp till är väl tveksamt. Högre frekvens borde ge bättre kvalité på ljudet men handlar ju också om inspelningen!

I dagsläget finns det bara en typ av klocka, men ny eller gammal, för Kryssmärkestavlan, sedan finns det en annan typ till Ägovägssignalen och truckövergången. Vad klockorna har för typ-beteckning vet jag ej. Men var samma som fanns på trafikverkets materialhemsida (som numera kräver inloggning för allmänheten).Klockor.jpg

Vägljussignaler
Endast de moderna signalerna kommer att finnas eftersom reglerna säger så! Eftersom vägskyddsystemet är ett koncept som byggs ihop av flera delar blir det lättare om det är enhetligt. Ska man införa "alla" varianter som har funnits måste också systemet anpassas så att det inte går att blanda på ett otillåtet vis! Ingenting säger att det inte kan ske (långt in) i framtiden!

Bomdriv
Den bomdrivstyp som finns i systemet heter JEGD 601 och är den dominerande i Sverige och som också fanns på trafikverkets materialhemsida.
Jag är dock intresserad av flera bomdrivstyper, men då krävs det mått/ritningar och bilder på hela bomdrivsanläggningen (driv, armar, fästen osv). Om det finns så kan man skicka PM eller skriva i min byggtråd!

Bondfångare
Jag håller med om att de bondfångare som finns saknar en del saker och går att förbättra. Planen finns att göra egna, men kommer i så fall att göras efter att vägskyddet är släppt (finns ett uppdämt behov att fortsätta med signalsystemet). Eventuellt kan det gå att hitta på något med de befintliga, ska spana på det!

Vad har hänt sedan sist med Vägskyddssystemet?
Ganska mycket, om jag får säga det själv!
Eftersom den största förändringen för med sig en del i kölvattnet så tänker jag ta den sist och börjar därför med några korta nyheter!
Det står mera information i bilderna än annars så att jag kan få med flera uppgifter i texten!

Kr-hjälp
Infört placeringsregler för Ägovägssignalen!
Kr-hjälp ny.jpg

Namngivning
Vägkontrollkuren har bytt namn till Vägkur, blev så jobbigt att skriva i manualen

Reglerna för hur objekten ska namnges har stramats åt:
Namngivning.jpg

Bommar
En del nyheter hos bommarnas inställningar i Vägkurens propertryruta:
Bominfo.jpg

Gröna rutan
Vid Helbom- och Halvbomsanläggningar ska det finnas en förringningstid. Tiden består av flera delar:

Grundtid: Ställs in automatiskt beroende på anläggningstyp.
Långt avstånd: Ställs in av användaren, baserat på avståndet mellan Kryssmärkestavlan och det bortersta spårets mitt. Lite olika regler beroende på epok, men går att praktisera den äldre, en sekund läggs till för varje påbörjad meter från 8 m.
Förlängd förringning: Ställs in av användaren, t.ex. om det finns långsamtgående fordon. Dock minst 5 sekunder.

Röda rutan
Nu finns möjligheten till ingång- utgångsbommar.
Om en bom ska agera som ingångsbom kryssas rutan i under kolumn "In". En ingångsbom har förringningstiden 10 sekunder medan utgångsbommarna har den totala tiden. Det går endast att välja ingångsbom om det finns minst fyra stycken bommar. Ingångs- och utgångsbom agerar inte parvis utan alla bommar agerar efter sina inställningar.
Namnet på bommen har ingen betydelse för funktionen.

Gula rutan
Varje bom får en slumpmässig faktor när den skapas som ger en individualisering av bommarnas gångtid. Gångtiden för en bom är 8 sekunder gånger faktorn som syns inom parentesen efter bomnamnet. Om rutan inom parentesen i rubriken kryssas ur tas individualiseringen bort och faktorn 1.00 kommer att visas istället och alla bommar går lika fort.

Texturgrupper
I stort sett alla objekt har fått texturgrupper så att man slipper skapa en uppsjö olika objekt. Det är också gjort så att det räcker att ändra i texturgruppen när man lägger in flera texturer.
Principen är samma hos alla objekt, men kan se lite olika ut beroende på vilka detaljer som finns.

Texturer.jpg
De två övre bilderna visar en bom till vänster och en E-signal till höger, dessa två representerar (just nu) de objekt med flest och minst antal texturval.
Observera att bommen är uppdelad i två huvudgrupper av texturer som påverkas separat.

Gröna rutan
Klick på pilen visar och gömmer texturinformationen.

Gula rutan
Länken bredvid "Alla" förändrar samtliga ingående texturgrupper på en gång.

Röda rutan
Här finns möjligheten att förändra varje enskild detaljgrupp till det man behagar.

Tanken är att det ska följa med runt 4 st olika texturer per texturgrupp i det första släppet.

Vägbitar
Jag nämnde i mitt tidigare inlägg om mina försök att skapa egna "vägbitar", tyvärr utföll det inte till belåtenhet (Trainz fel!), så det ligger på is. Därför så blir det samma typ av objekt (fast mina) som hos STL och med samma längder plus en 1 meters bit! Dock så ska jag försöka att göra några förbättringar om Trainz tillåter.
Vägbitar.jpg

Tågdatamottagare(TDM) och ATC
TDM och givare kommer att finnas för selektiv fällning av vägskydden. Namngivningen finns i tidigare bild.

Vägbaliser kommer också att finnas som redovisar vägskyddets status. Detta är passiva objekt, men kommer att kunna byggas med, jämför baliserna hos tavelpaketet.

TDM och Vägbaliserna släpps i en uppdaterad version av Balisgruppen tillsammans med uppdaterade manualer.

Insulator
Jag har gjort en egen Track Circuit Insulator, syns dock inte under Trackmark utan under Trackside.
Objektet har exakt samma funktion som den inbyggda men fungerar som ett hjälpmedel vid uppmätning av ringsträckor.

Insulator.jpg
Objektets funktioner är i stort samma som Trackside Measuring Device (TMD) och bara det som skiljer redovisas här.

Gröna rutan
Här väljer man ifall man vill söka efter mina spårledningsobjekt eller alla spårledningsobjekt.

En spårledning består av insulatorer som avgränsar spårledningarna och detektorer som "är" spårledningarna. En inbyggd detektors plats i Trainz har ingen betydelse utan representerar endast spårledningens Trackside objekt, därför hittas den inte i sökningen. Min detektor hittas alltid (se mera nedan). Insulatorerna söks efter, kan vara bra att namnge dem ifall man vill veta vilka man hittar, speciellt vid start av ringsträcka.

Röda rutan
Vid klick på länken flyttas kameran till objektet. Klick på "Återställ..." flyttar tillbaka till insultatorn.

Gula rutan
Redovisar data om sökningen, se mera i verktyget TMD:s manual.

Spårlogiker
Nu till den stora förändringen, spårlogiken!
Tidigare skapades spårlogiken automatiskt internt hos vägkuren, det fungerade utomordentligt men fick ett par följdegenheter. Bl.a gick det inte att spara variabler inom spårlogiken, inget större problem eftersom vägkuren endast redovisar statusen på de objekt som hör till spårlogiken. När jag sedan började klura på lite extrafinesser så blev det mycket mer komplicerat!
Så hur göra? Jo jag flyttade helt enkelt spårlogiken till ett helt eget objekt och då föddes min egna Track Circuit Detector. Även denna är samma typ av objekt som originalet men hittas i Trackside listan.

Detektorn ska placeras på mitten av plankorsningen eftersom den kan användas som referenspunkt vid mätningar och för automatisk inställning av vägbaliser.
Den ska namnges som en vägspårledning, t.ex Vsk SvN för Nedspår, om det behövs flera vägspårledningar så namnges de med löptecken.

Om en vägspårledning med min detektor även gäller för ett annat vägskydd måste det placeras en inbyggd detektor med korrekt namngivning för det vägskyddet eftersom min Detektor inte stödjer namngivning för flera spårledningar.

Tanken från början var att signalberoendet (bortkoppling av spårledningar) enbart skulle ske via signalsystemet, men eftersom det behövs en kontroll på att undvika efterringning så blev det ett komplett(!) signalberoendesystem.

Varje spårledning består av noll till ett teoretiskt oändligt antal villkor.

Spårlogik.jpg
Det mest hoppas jag framgår av bilden, men några kommentarer blir det!

Gröna rutan
Vid korta stationsträckor eller vid stationsgränser utan mellanliggande linjer kan det finnas behov av flera signaturer annars kommer det knappast att behövas.

Växlar inom villkoret
Kommer sällan att behövas men finns för att tillgodose komplicerade situationer.

Felaktigt villkor
De giltiga objekt som hittas utgör fortfarande ett villkor och kommer att bestämma ifall vägskyddet får aktiveras.
Om fellistan visas när nya villkor skapas eller villkor ändras i samma spårledning uppdateras fellistan automatiskt.

En spårledning som har ett villkor som inte aktiverar vägskyddet kommer heller inte att påverka den samlingsspårledning den ingår i.

Inte alla funktioner går att införa i vägskyddssystemet utan måste införas i signalsystemet.

Provbygge!
Jag har spenderat en del tid också med att provbygga med systemet och tycker att det fungerar bra! Nu är jag förstås jäv(l)ig men ändå
Att projektera vägskydd i verkligheten är ju inte speciellt lätt och ju närmare stationer man är ju mer komplicerat blir det.
Dock är systemet konstruerat så att man kan till viss del bestämma själv hur komplicerat man vill bygga!

Jag hade tänkt att visa lite exempel men det får inte rum, kommer senare!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat