Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-18, 22:18   #103
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Fortsätter att bygga på hytten. Det har gått åt mycket tid att splitta upp hela hytten i alla reglage och mätare och saker och sedan se till att allt är korrekt riggat/animerat och exporterat till Trainz. Tyvärr blir man lite trött ibland på en del konstigheter som Trainz har för sig. Ett särskilt märkligt är att "collision" på vissa reglage inte funkar direkt när man hoppar in i hytten, men efter att man gått runt och klickat och haft sig å hoppar de plötsligt igång och går att klicka på. Vissa reglage var så när jag först lade in dem, men sedan dess fungerar de direkt varje gång jag startar om simulatorn. Dock verkar mina bromshandtag inte vilja fungera för det mesta.

En glad överraskning var dock att Blender numera verkar kunna exportera animationer med scale, Trainz FBX importer verkar stödja det! Kul, för det fungerade inte på den gamla goda tiden med .im-mesher.

Nu är snart alla mesher inne i hytten och det återstår bara det eviga småjusterandet av collisions och därefter scriptning av lite specialsaker som inte finns med i mitt STL-ångloksscript.

Och så en bild från inne i simulatorn:

Ganska långt ifrån kvalitén på renderingarna i förra inlägget, men i framtida Trainz-utgåvor kanske..
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat