Visa ett inlägg
Gammal 2014-02-09, 00:09   #13
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

"Först och främst har vi det där med upphovsrätten." Antingen går du med i paketet, eller så säger du nej!

"Objekt som är gjorda i Forum kan inte läggas ut utanför Forum utan med upphovsmannens tillstånd."
- För varje paket så bestämmer alla upphovsmännen bakom objekten till paketen hur den gemensamma licensen blir.

"Eftersom det handlar om flera simulatorer blir det extra knepigt."
som jag sa ovan... ett paket kan ha en licens alla upphovsmän har kommit överens om, en annan paket kan ha en annorlunda licens.

"Idén är sympatisk - men det kräver, om jag förstått saken rätt, att varje banbyggare är bunden till paketet och att utifrån paketets möjligheter utveckla banan med sina egna objekt."
om man använder vissa objekt ur objektpaketet så kan man inkludera hela paketet till sin bana vid release, om upphovsmännen har gett ut en licens som tillåter detta. annars får man länka till sidan vi lägger ut paketet på. det blir bra mycket enklare än att man måste länka till varje enskild objekt inne i forumet när man lägger upp i dagsläget, eftersom ingen har sagt att dess objekt får följas med i en rutt som läggs upp här på forumet, eller i t.ex. Steam Workshop i TS2014s fall.

"Jag arbetar på ett annat sätt, men med samma eller bättre resultat. I samma ögonblick jag startar en ny banan läggs objekten in i en särskild mapp. Allt skall med. När banan läggs ut följer filpaketet med. Det kan handla om över 500 mb - allt inom ramen för Forum."

RW är lite annorlunda. Varje ruttbyggare måste fråga upphovsmannen om man får ta med objekten vid release. Många, inkl. mig, väljer att inte göra det, utan skriver en lång lista med länkar till olika downloadsidor för att ladda ner objekt till sin bana. Detta gäller inte Workshopen, då alla objekt som anväds kommer med banan som publicerats där, utan respekt för objektbyggaren.

"Det är banbyggarens sak att se till att alla objekten som behövs till banan följer med."
Självklart! och denna paket gynnar ruttbyggaren såväl som de som laddar ner ens rutter. Det kan också underlätta att publicera rutter i Steam Workshop!

"Det är kanske bäst att börja med en simulator och testa dig fram."
Då tycker jag att jag testar med TS2014, vad säger alla; Totte, KMW, Mawkish, Basse, Micke.L m.fl.?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat