Visa ett inlägg
Gammal 2024-01-06, 23:45   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Efter lite bläddrande i SJ Särtryck 164 hittade jag detta, som jag antar är samma källa som du har Stinsen:

(Str 164 111:1 K, daterad 4 februari 1937)
Citat:
Med rödbrun färg, ton = ripolin nr 96, målas förutom utvändigt å stålvagnar samt plåt- och furuklädda vagnar:
a) plattformsbarriärer med sina luckor, såväl ut- som invändigt (överkanten målas svart); b) plattformsgrindar av plåt såväl ut- som invändigt (överkanten målas svart) ; c) plattformskonsoler; d) undersida av plattformstak jämte taksarg (den sistnämnda även å yttersida upp till takduken); e) kåpa över handbromsskruv å vagn med inbyggda plattformar; f) plattjärnslist, som vid takkanten fasthåller takduken; g) nödhandtag under fönster; h) dörrkanter och dörrfalsar för sido- och gaveldörrar.
Så då har bestämmelserna i alla fall från 1937 sagt att de ska vara målade i brun färg. För teakvagnar står det längre ned att konsolerna ska vara målade med "teakfärg".

Dessutom:

Citat:
Med svart färg målas:
Invändigt:
handtag i resgodsvagnar och i fångvagnars cellavdelning.
utvändigt:
a.) tak; b) underrede jämte korgkonsoler, fotsteg, golv till öppna plattformar samt övergångsbryggor m.m.; c) plattformsgrindar av gallerverk, stolpar till plattformsbarriärer ävensom överkanten å barriärer och luckor samt å grindar av plåt, kasthakar och haspar till lucka, handbromsanordning öppen plattform, vakuumståndarrör; d) bälgbeslag, gavelstegar och -ledstänger, gavelgrindar m. m.; e) lykthållare; f) kopplingsdetaljer för elektrisk värmeledning samt för dansk belysningsledning.
Skumt då att de vagnar och modeller som jag nämnde i föregående post har svartmålade plattformskonsoler, men kanske var det så att de var svarta från leverans, eller att SJ inte hade specificerat så tydligt vilken färg de skulle ha, så att en del verkstäder målade dem som järndetaljerna på själva plattformarna.

En tanke till förklaring är att man hade svarta konsoler med den färgsättning SJ använde fram till 1924, på den tiden första- och andraklassvagnar hade blå och grön korgfärg. Det hade kanske varit lite väl space:at att ha gröna och blå konsoler då
Eller så får jag kanske inse att jag har gjort fel på mina vagnar...
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat