Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-25, 22:51   #8
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Då har jag kört första biten mellan två stationer och det var intressant. Om vi börjar med grafiken så är den inte i samma klass som de andra simulatorerna. mer i klass med originalrutt från MSTS men lite bättre räls då man ser växeltungorna läggas om. Dåligt med saker, lite träd har och var och ett antal vägövergångar.

Sedan blir det klart bättre. När man startar får man välja ett av ett antal olika tåg och jag valde ett på måfå. Det var 4 lok och en jäkla massa vagnar. Klart över 1km lång. Man klickar på första loket och får ställa in en massa knappar och inställningar, bl a starta motorer och tala om vilket som är ledarlok och lite annat. Det tar kanske 4 minuter innan man är klar med allt. Sedan måste man gå längst bak i tåget och hänga på slutsignal. Efter det kan man kliva in i hytten.

5 knappar senare och redo för start så ser man en röd signal och den förblev röd för mig. Efter kanske 5 minuter kontrollerade jag Dispatcherfönstret (F3) för att se på displayen om det var fler tåg ute. Nej allt var rött och det var bara jag där. Bara att ta saken i egna händer och klicka sig fram. Den displayen är den stora behållningen i spelet, i alla fall för mig som är lokförare och nu får leka fjärrtågklarerare. Klicka på en signal och den ändras från rött till grönt (om det är tekniskt möjligt), klicka på en växel och den ändras från att ligga rakt till att ligga in på sidan, klicka igen fär att lägga tillbaks. Sedan är det bara att lägga tågväg så långt man vill åka. Plus 5 i betyg för denna inovation. Detta är något som vi simmare saknat i 15 år om inte mer.

När man klickar på F3 igen så kommer man tillbaks in i hytten och signalen är grön. I med framåtspaken och gasa lite försiktigt i läge 1 och två och det händer inget..... Visst ja. lossa bromsarna också och sedan vänta.......... Det tar tid innan tåget är loss och man kan åka iväg. Precis som på riktigt.

Nu gasar vi och tåget börjar röra sig. Ljudet är sådär men man hör kompressor, motor och annat i alla fall. Själva körningen ger ett stabilt halvtråkigt intryck ungefär som på riktigt efter att ha kört tåg i 22 år. Bromsen är mycket mer verklighetstroget än i alla andra simulatorer jag provat och alla X2-älskare lär köra förbi mer än en signal i stopp. Och det finns ingen känsla av hur fort man kör när man tittar ut åt sidorna. Troligen pga att det inte finns träd och annat på distans.

Nu körde jag bara en station och det gick lite uppåt men jag kan tänka mig att det blir riktigt roligt på multiplayer när man är flera. Inbromsningen till stopp vid röda signalen gick bra men då började jag förbereda mig säkert 1500 meter innan också. Den känns dock som om det är skivbromsar i tåget vilket innebär att bromsen i låga farter är lika bra (eller dålig) som i högre farter. Med blockbromsar har man bättre broms i lägre farter än i högre.


Vill man köra multiplayer och agera tillsammans med andra så är detta helt klart värt pengarna. Vill man se naturen och åka för sig själv så kan man nog hålla sig till de andra simulatorerna. Vill man leka Dispatcher så skulle jag tro att det inte finns något bättre att jämföra med men kom då ihåg att jag inte provat multiplayer än. Detta måste vi leka mer med.

nu blev det grönt och jag måste åka vidare. Återkommer med mer info senare
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat