Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-17, 03:52   #64
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Problemet löst??!

Ibland behöver jag låsa ett objekt. Särskilt om det ligger väldigt nära ett annat objekt som jag vill ändra, flytta, rotera eller så. Det gör jag enklast genom att skapa ett nytt Route-lager (Jag arbetar bara i route-lagret, även när jag öppnat jobbet i Edit Session)

Jag kallar det nya Route-lagret för "Blocked" eller "Låst" eller något sådant...
Sedan flyttar jag det objekt jag inte vill påverka till "Blocked" genom att öppna Propertyrutan och ändra objektet till det nya lagret, Blocked. Sist låser jag Blocked genom att klicka på låset. Så nu -- nu ligger mitt fasta objekt i Blocked. Jag kan lägga ett nytt objekt ovanpå, flytta runt och vrida på det, hur jag vill. Det andra objektet ligger låst. Bra va?!

När jag är klar och inte behöver "Blocked"-lagret längre så mergar jag det, sammanfogar det, till det vanliga Route-lagret. Då försvinner Blocked från listan och kvar blir bara Route-lagret. Hänger ni med? Ser fint ut, eller hur.

Jag stänger hela programmet för jag har jobbat färdig för dagen.
Så nästa dag öppnar jag det och jobbar vidare. Så kommer jag till Svartstens station och finner att min kolgruva är försvunnen, borta. Ni har sett det i bilderna ovanför. Nu kom frågan - Hur kunde detta ske?

Svaret? Tja, svårt att svara på. Men detta är vad som hänt: Jag skapade en ny "Blocked-lager" för jag ville inte påverka en sak vid stationen. Då poppade plötsligt Svartsten Kolgruva AB upp i bilden!!! Kolgruvan var tillbaka. Den hade tydligen legat i det tidigare route-lagret jag kallat för Blocked. Men det lagret var ju sammanfogat med Route-lagret tidigare och fanns inte i listan när jag började sessionsjobbet på nytt!

Förstår ingeting. Hur som helst. Jag sammanfogade de båda lagret på nytt och öppnar Edit Sessionen. Då är kolgruvan försvunnen på nytt !!!

Jag stänger ner banan och startar upp på nytt och skapar återigen ett nytt route-lager och kallar det för Blocked. Då kommer kolgruvan tillbaka!

För att behålla det låser jag upp "Blocked" och sammanfogar det med Route-lagret. Jag låser också upp Sessions-lagret (som jag annars alltid håller låst för att bli påmind om att jag bara arbetar i Route-lagret.).

För att vara riktigt säker på att allt finns kvar så använder jag "spara som" och skriver över den gamla rutten/sessionen. För att inte det ska uppstå någon konflikt så raderar jag också den gamla rutten i "my content" i Content Managern.

Nu när jag öppnar Edit Session på nytt så är allt kvar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Invisible coal mine.jpg (191.6 KB, 152 visningar)
Filtyp: jpg Invisible coal mine2.jpg (189.1 KB, 154 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat