Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-07, 02:24   #19
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Lite output och input!?

Jag tänkte först påpeka en detalj om en tidigare bild, även fast ingen har sagt något. I den första posten jag skrev den 21/10 så skrev jag om Hinderfrihetspunkten (Hfp). En del har säkert observerat att det på en bild står Hfp(s) och kanske undrar varför det gör så. Hfps betyder den "Signaltekniska Hinderfrihetspunkten" och är 4,5 meter innan Hfp. Detta avstånd är det längsta avståndet mellan nosen på fordonet och dess första hjulpar. I mina beräkningar använder jag mig (hittills) bara av Hfp!

Innan jag kommer till huvudsyftet med dagens(nattens) inlägg så tänkte jag visa några bilder på en del av de signaltekniska beteenden jag har arbetat med under den senaste tiden.

Eftersom det har blivit många detaljer/funktioner att testa, så beslutade jag mig för att bygga en "verkligt fiktiv" bana innehållande "alla" olika testobjekt/beteenden. Just nu är det 10 "färdiga" stationer i olika varianter och ytterligare ett femtal är planerade. Detta kommer jag att återkomma till i en separat tråd, när grund-banan är färdig.
Alla signaler som jag har tillgång till (HS,HD,SL,DS,FS) är klara!

En intressant utmaning var att få till ett korrekt fungerande triangelspår. I den analoga verkligheten så är inte ett triangelspår någon speciell signaltyp eller så, funktionen ligger i ställverket och dess förreglingssystem.

Triangel-funktion.jpg
I mitt system så är det en variabel som man får ställa in som gör att en udda tågväg kan sökas till en jämn signal och tvärtom. Detta är specialfall och ska inte missbrukas!!
Denna funktion fungerar (hittills) bara på mellansignaler.
I brist på bättre så har jag döpt den till "Triangelfunktion"! Är det någon som har ett bättre förslag, så hojta!
Jag har också infört kopplade (förreglade, kontrollbekräftade) signaler, längs upp till höger.

Triangelspår.jpg
Detta är triangelspåret på min testbana. De rödmarkerade signalerna blir valda med triangelfunktion, som synes på den övre bilden. Lite information om stationen, i det övre benet så finns det två skyddsväxlar för snabbare tågföring och också möjligt att ha hastigheter över 160km/h. Man kan också tänka sig fler skyddsväxlar för att få samtidigheter i bägge benen eller att flytta signalerna för att få korrekt skyddsavstånd. I det vänstra benet är hastigheten 70km/h och i det högra 40km/h. De nedre växeln har ingen skyddsväxel, projektören tyckte inte att kostnaden blev motiverad...

Huvudfokus har dock legat på att få klart stations-automaterna...
Dessa är färdiga förutom en del kosmetiska detaljer och "snobb" funktioner, och sedan dyker det säkert upp buggfixar efterhand...
Följande automater finns: G-drift (enkelspår/dubbelspår/flerspår - ska kanske snobbas till), Y-spårsstation (bättre än verkligheten!), Enkelspårsautomater (A1,A2,A3) Enkelspårs-stationstyp med och utan skyddsväxlar, ESIK och ESIL.
Här kommer några bilder på de olika enkelspårstyperna:
Stn-auto 1 Inga samtidigheter.jpg
Stn-auto 2 Skyddsväxlar.jpg
Stn-auto 3 ESIK.jpg
Stn-auto 4 ESIL.jpg
Observera att stationsautomaterna bara hanterar två spår även om det finns en hel hög fler, precis som i verkligheten! De andra spåren kommer man åt via tkl-funktioner. Sedan när TAM-funktionerna finns så kan inte stationsautomaterna hantera dessa stationer heller.

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Detta är stort!
Speciellt som jag som gillar säkerhet system och infrastruktur.

Enkelspårsdrift och trainz är inget och tänka på. Tills nu.

Det här är det som fattas, för att få ett nästan 100% signalsystem.
Tack, Robert!
Håller med och kan tillägga att två huvudskäl till att det går att göra är: ett fungerande linjeblock och signaler som fungerar som de ska göra på en station!
Nästa stora steg är att få till ett bra (fj)tkl system! Och det är nu som NI kommer in i bilden.

Eftersom jag inte har konstruerat några egna sessioner, utan bara kört utländska, och även fast jag har många ideér om hur jag vill köra/göra så tänkte jag helt enkelt fråga er som (förhoppningsvis) vill använda mitt system om era önskemål innan jag ger mig i kast med den riktiga tkl-programmeringen.

Några frågor kan jag göra:
Ska jag skriva egna kommandon som är anpassade till mitt system eller ska jag försöka använda mig av de befintliga? Vad är bäst för er?
Är det några specifika kommandon som ni saknar?

Va svårt det var att komma på frågor, jag hade ju jättemånga igår, jaja...

Ni får komma med era önskemål och beskrivningar om hur ni brukar göra och hur ni vill göra!

Ös på bara!!

mvh
Håkan

ps.
Förutom (Fj)Tkl funktionerna så är nästa stora projekt i signalsystemet ett eget tavelsystem och ATC-funktionalitet... Återkommer med det när det är mer på G!
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat